How to: lunge met twist en bicycle crunch

Personal trainer: Mitch

Oefening 1Lunge met twist 
Deze oefening is voor het verbranden van calorieën en het verbeteren van de ski stabiliteit.  

  1. Begin in een neutrale positie. Beide benen onder de heupen en handen langs het lichaam 
  2. Maak een goede stap naar voren met het linkerbeen 
  3. Zak met het lichaam recht naar beneden en zorg dat beide knieën in een hoek van 90 graden komen te staan 
  4. Kom vervolgens weer omhoog, door vanuit je voorste voet kracht te zetten omhoog 
  5. Ben je omhoog, stap dan terug en herhaal de oefening met het andere been 
  6. Zwaarder maken: houd twee gewichten vast met gestrekte armen voor je uit 
  7. Als je in de lage positie bent met beide knieën in 90 graden maak je een korte draai naar links of rechts. Draai vervolgens weer terug en ga verder zoals hierboven beschreven staat 
  8. Uiteraard draai je bij de volgende uitstap de andere kant op! 

Oefening 2: Bicycle crunch
Ga plat op een matje liggen, onderrug goed op de grond en de handen zijn achter het hoofd of tik je oren aan. Til vervolgens de schouders van de grond, en de benen til je ook op tot 10 centimeter boven de grond. Dit is de startpositie.

  1. Breng nu gelijktijdig, in een fietsbeweging de linkerknie naar de rechter elleboog, draai je bovenlichaam goed mee voor een goede activatie van de buikspieren 
  2. Ga vervolgens weer terug naar de startpositie en wissel door naar de andere kant (rechter elleboog naar de linkerknie) 
  3. Dit ga je vervolgens in één beweging achter elkaar doen. Je kunt een X aantal herhalingen aanhouden of de oefening uitvoeren op tijd 
  4. Wil je de oefening zwaar maken? Verhoog dan het tempo. Belangrijk is wel dat je altijd controle houdt, en niet aan je hoofd gaat trekken 

Fitnessinstructeur

Leeftijd: 25 jaar 
Functie: Fitnessinstructeur  

Mitch is al 2,5 werkzaam als fitness instructeur bij Fit For Free. Sporten doet hij al zijn hele leven en op fitness gebied is hij nu 4,5 jaar actief. Het helpen van mensen in het bereiken van hun doelen is waar Mitch voor staat. Door bepaalde dingen toe te passen of anders te doen, kun je fit door het leven zonder daar meteen je hele leven voor om te gooien. Als hij dat kan bereiken met zijn mensen geeft dat enorm veel voldoening.