Column Doornbos: 'Lewis man of moment + Seb hou stuur vast'

Column Doornbos: 'Lewis man of moment + Seb hou stuur vast'

Dinsdag 18 juli 2017, 09:00

Lewis Hamilton you hate him or you love him! Hij kreeg het zwaar te verduren omdat hij niet naar het live-event in Londen was, maar Lewis geeft gewoon antwoord op de baan. Dan maakt het de fans echt niet uit dat hij die twee daagjes vrij pakt om zijn eigen voorbereiding te maximaliseren. Verder was de British Grand Prix die van de klappende Pirelli's en natuurlijk van Vettel die wéér op Max mekkerde en het zo zelf verpestte.

LEWIS WORDT WERELDKAMPIOEN
De achterstand op Vettel is nog steeds 1 punt, maar Lewis wordt dit jaar wereldkampioen, juist omdat hij er altijd van die bijzondere weekenden tussen heeft zitten. Op Silverstone weer een hattrick met pole, fastest lap en winst. Dat is het beste antwoord dat je kunt geven naar je fans en Mercedes toe.

Dat het met die support wel goed zit, zag je ook wel aan het crowdsurfen na afloop trouwens. Hamilton hoefde niet bang te zijn dat ze hem lieten vallen. De Finnen in de persconferentie moesten alleen wel lang wachten op de winnaar ;)

BIZAR DAT JUIST BIJ FERRARI PIRELLI'S KLAPPEN
Hamilton kreeg een duwtje in de rug door de klappende Pirelli's van Ferrari in de laatste rondes. Ik vond het opvallend dat het juist Ferrari overkwam. Een Italiaans team op Italiaanse banden! We dachten misschien wel dat Vettel een voordeeltje zou hebben omdat hij extra had kunnen testen afgelopen winter. Silverstone staat er wél om bekend om dat het zwaar is voor de linkervoorband vanwege de snelle bochten.

Aan de live data konden de engineers niets zien. Daar had het team normaal gezien moeten zien dat er drukverschil in de band aan het ontstaan was. Maar ja, bij Kimi ging de band ook niet lek, maar vloog het loopvlak eraf en de lucht bleef erin. Voor zowel Raikkonen als Vettel was het een complete verrassing. Geen waarschuwing, geen blaren op de banden, geen onderstuur, helemaal niks. 

En dan toch ineens plof! Bij Seb klapte hij namelijk wél gelijk en hij had ook nog de pech dat hij de pits al voorbij was. Dat betekent dat je een halve baan over moet voor je terug bent in de garage. Bovendien wil je niet te hard rijden, want dan slaat dat losse rubber alles aan je Ferrari kapot. Ja, en dan blijft er een schamele zevende plaats over.

MAX WAS NOOIT DERDE GEWORDEN: GOEDE CALL RED BULL
Heel even dachten we dat Max kon profiteren, maar Red Bull haalde hem uit voorzorg ook naar binnen voor nieuw rubber en dat is de enige juiste call geweest. Ten eerste was hij Raikkonen ook zonder die stop niet voor gebleven. Ten tweede willen ze die wagen, zeker na de rampspoed van de afgelopen weken, gewoon over de streep trekken.

Max had een aantal ronden eerder al aangegeven iets te voelen bij zijn linker voorband. Natuurlijk zegt hij dat hij door had kunnen rijden, maar ik snap Red Bull heel goed. Max was de hele race aan het pushen en als de band wél was geklapt, was iedereen weer over het team heen gevallen. Bovendien is het jaar is al vergeven. Het maakt Max echt weinig uit of hij derde, vierde of vijfde wordt.

PIJNLIJKE CONSTATERING
Wat dat betreft was het voor hem een teleurstellend weekend. Vooraf dachten wij, en Max denk ik ook, dat er op Silverstone meer te halen zou zijn, omdat van Red Bull werd verwacht dat ze het aerodynamische pakket beter voor elkaar hadden. Met name in de bochtensectoren moest de winst gepakt worden. Mercedes en Ferrari hadden dat alleen ook prima onder de knie. Red Bull sprong er in geen enkele sector uit.

Dat zie je ook terug in Max zijn gelatenheid. Het hele level moet omhoog. Niet alleen de motor, maar ook het chassis, het hele pakket! Als je in de kwalificatie 1,5 seconden verliest op de pole van Hamilton, dan zitten 3 a 4 tienden in de motor en misschien een deeltje in de uitzonderlijke klasse van Lewis, maar de rest toch echt in het chassis. En dat is een pijnlijke constatering.

De start van Verstappen geanalyseerd

NIET MAX, MAAR VETTEL ZELF VERPEST WEDSTRIJD
Max heeft er wél alles uitgehaald. Te beginnen met een goede start vanaf de tweede rij. Vettel laat hem op dat moment ook leven met het idee: 'Max heeft nu momentum, maar het is 'maar' een Red Bull, ik pak hem later wel. Dat bleek een misvatting, want Verstappen inhalen, zelfs in minder materiaal, bleek andermaal heel lastig. En dan laat Vettel zich van zijn slechtste kant zien.

Hij was weer ouderwets aan het mekkeren. Met dat handje uit de cockpit verliest hij ook gewoon tijd. Hij haalt zichzelf zo uit de wedstrijd. Hij wordt gewoon frusto en dat is echt een terugkerende zwakte. Denk nog maar even aan Bakoe. Nu ook weer. Daarna maakt hij de ene na de andere fout. Daarvoor was er eigenlijk niks aan de hand. 

Vettel versus Max 

We hebben denk ik niet al zijn boordradio gehoord na dat akkefietje met Max, maar dat geklaag over moving under braking waar Vettel over repte, sloeg echt nergens op. Hij probeert maar wat en gooit een balletje op bij Charlie Whiting. Waar het eigenlijk op neer komt, is dat hij het risico niet wil nemen om Max in te halen en dan hoopt op hulp van de wedstrijdleiding.

DUBBEL PODIUM OP MICKEY MOUSE-BAAN?
We hebben nu twee weken voor de GP van Hongarije, waar het motorvermogen een minder belangrijke rol speelt dan op Silverstone. Er komen een paar grote aerodynamische updates aan voor Red Bull. Op het bekende Mickey Mouse circuit van de F1-kalender door de vele bochten, zou het een mooie stap voorwaarts kunnen worden. Een dubbele podium finish is niet ondenkbaar voor de Bulls!

Mercedes heeft daarentegen echt de sweetspot gevonden van hun Zilveren Pijl. Kortom we gaan ons klaarmaken voor een mooie tweede helft van het 2017 F1-seizoen.


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot een stoeltje als F1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport Totaal is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.