'Max volwassen na fout, Lewis vreemd sportief'

'Max volwassen na fout, Lewis vreemd sportief'

Maandag 31 juli 2017, 17:19

De GP van Hongarije was voor mij de race van de sportieve gebaren van Max Verstappen én van Lewis Hamilton. Uiteraard moest Max door het stof nadat hij Ricciardo van de baan af had gereden, maar de manier waarop hij dat deed, was absolute klasse. De geste van Hamilton begreep ik minder goed, want misschien verspeelt hij door zijn vriendendienst aan Bottas hele dure punten in het WK.

DANIEL TERECHT WOEDEND, MAX HEEFT MAZZEL
Max en Daniel wisten dat inhalen zo goed als onmogelijk is op de Hungaroring en dus moesten ze als nummers 5 en 6 in bocht 1 of 2 proberen wat te doen. Max had de beste start, maar had de pech dat hij achter Raikkonen kwam te zitten. Als je goed kijkt, zie je dat Kimi niet het risico wil nemen in duel met Vettel. Die neemt dus extra gas terug om aan te kunnen sluiten achter Seb. En dan gebeurt dit:  

Ricciardo was meteen klaar en het was logisch dat de stoom uit zijn oren kwam. De frustratie zat heel hoog. Hij noemde Max niet voor niets een f#cking sore loser over de boordradio. Ricciardo heeft ook gezien wat er gebeurde in de bocht ervoor. Hij weet dat als Max die move maakt, hij derde ligt, maar toen hij mislukte, wist Daniel dat hij hem normaal gesproken zou hebben gepakt.

Ze remden trouwens allebei laat voor een openingsronde. Op koude banden en met volle tanks. Doordat Max nog downforce verloor achter die Mercedes, blokkeerde hij eerder en remde minder goed af. Hij gleed echt wel hard in de zijkant. Het is een wonder dat Max niet zelf kapot is gegaan door die impact. Daar had hij juist weer mazzel met de flinke stuurlock. Zijn banden stonden daardoor recht waardoor ze meer impact konden hebben.

The Honey Badger uitte zijn frustratie ook met een klein vingertje

FOUT MAX VOLWASSEN AFGEHANDELD
Het was een fout, maar ze hebben dat heel volwassen afgehandeld. Meer dan excuses maken, kon Max niet doen, maar hij deed het meteen en meende het ook oprecht. Dan is voor Ricciardo ook de kou uit de lucht. Ik had ook niet anders verwacht, zo volwassen en eerlijk is Verstappen wel.

SNAP NIETS VAN DE STRAFFEN
Die tien seconden straftijd die hij voor die crash krijgt? Als je iemands race beëindigt, is het logisch dat je een straf krijgt, dat vindt Max ook. Maar, laat ik het zo zeggen, ik heb toch best veel races gezien en meegemaakt ondertussen en ook ik kan nog steeds niet inschatten wie wanneer welke straf krijgt en waarom. Er valt geen peil op te trekken.

Hoe moeilijk kan het zijn om paar vaste ervaren stewards mee te laten reizen met het circus en dat die twee of drie mannen elk weekend dezelfde lijn trekken? Nu is het allemaal zo vaag. De ene keer een drive through, dan weer niks en denk nog even aan Vettel versus Hamilton in Bakoe. Daar komt Seb weg met een stop and go, terwijl hij gediskwalificeerd had moet worden.  

VREEMD DAT LEWIS PLEK TERUGGAF
En dan die andere sportieve geste. Ik vond het heel vreemd dat Lewis zijn positie teruggaf aan Bottas. Niet alleen loopt hij een enorm risico door in die laatste bocht zoveel gas terug te nemen. Max zat ook nog vlak achter Bottas en voor hetzelfde geld piept hij er ook nog net voorbij. Dat gebeurde net niet, maar ook deze drie punten kunnen hele dure worden in de strijd om het wereldkampioenschap met Vettel.

Mercedes is het niet gewend om met een ander team te knokken om de titel. De afgelopen jaren ging het altijd tussen Lewis en zijn teamgenoot en dat konden ze veel makkelijker controleren. Lewis en Toto Wolff hebben namelijk geen invloed op wat Ferrari gaat doen en wat daar nog in de pijplijn zit voor de tweede seizoenshelft. Je kunt je ook afvragen wat Hamilton ervoor terugkrijgt. 'Deze drie punten kunnen hele dure worden'Als hij dadelijk ten onder gaat, heeft echt niemand het er meer over dat hij zo'n fijne sportieve fijne vent was in Hongarije. Het past ook niet bij de straatvechter die Hamilton toch is. Hij moet denken: 'ik zit hier in de titelstrijd met mijn zwaarste concurrent en daar moet alles voor wijken.' Maar ze willen bij Mercedes blijkbaar nog niet kiezen voor Bottas als duidelijk tweede coureur.

Je kunt zeggen van Ferrari wat je wil, maar daar is er geen enkele twijfel over. Ze deden dat al in de tijd van Schumacher en Alonso en nu is Vettel vanaf race 1 al duidelijk dé man. Raikkonen heeft bijvoorbeeld in Monaco en hier ook laten zien dat hij sneller kan rijden dan Vettel en dat hij kans heeft op de overwinning, maar daar is geen sprake van. Vettel blijft ervoor. Punt uit.

Je kunt hooguit zeggen dat ze niet helemaal eerlijk zijn naar Kimi toe. Getuige zijn protesten gisteren dacht hij wél dat hij een kans zou krijgen.

HAMILTON-LAND KOMT ERAAN
Maar goed. Misschien is het wel een theoretisch probleem. Ik denk namelijk dat Hamilton, ondanks zijn puntenachterstand, de favoriet blijft voor de titel. Vooral als je kijkt welke races er nog aan komen en op welke type circuits. Dit was de laatste mini-baan. Volgende maand is Spa sowieso een prooi voor Hamilton, Ferrari's thuisbaan Monza kan nog spannend worden, maar daarna komen Suzuka etcetera en dat is toch wel echt Hamilton-land.

SPA DE GROOTSTE ORANJE KICK VAN DE KALENDER
Maar eerst Spa dus. Bij elke coureur staat dat circuit op nummer 1 of anders wel op nummer 2. Het is 7 kilometer genieten door Eau Rouge, Blanchimont en met alle hoogteverschillen. Het was voor mij in ieder geval de grootste kick uit mijn leven en met die nieuwe wagens gaat het nog een beetje harder. Dat wordt echt smullen!

Voor Max is het als thuiskomen met die tribunes tsjokvol Nederlanders. Natuurlijk voelt hij zich in zo'n echte thuisrace lekker. Vorig jaar dachten we ook 'dat zal wel niet veel worden met die Red Bull', maar toen kwalificeerde hij razendknap als tweede. Helaas kwam hij toen bij de start die Ferrari's tegen, maar met de steun van de oranje-orkaan moet het dit jaar zeker beter gaan. Ik kijk er in ieder geval naar uit!  


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot een stoeltje als F1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport Totaal is Doornbos analist bij F1-uitzendingen en vaste gast in het Formule 1-café op vrijdagavond.