Doornbos: 'Geduld is een schone zaak'

Doornbos: 'Geduld is een schone zaak'

Maandag 4 september 2017, 16:45

Dat is in mijn optiek van toepassing op Max en dan met name op zijn race in Monza. Aan zijn racecraft, agressie en wilskracht twijfelt niemand en aan zijn talent al helemaal niet. Maar op Monza had Verstappen gewoon wat meer geduld moeten hebben. Nu was het na drie rondes al over en dat is gewoon zonde. Hij had zeker de auto en de snelheid om de race naar zich toe te trekken.

MAX TOONT KLASSE IN DE REGEN
In de kwalificatie is Max gewoon weer van absolute wereldklasse! Dan komt zijn talent, net als bij Lewis Hamilton, letterlijk bovendrijven op een natte baan. Max is nu voor de achtste keer op rij sneller dan Daniel Ricciardo, maar ja op zondag worden de punten verdeeld. Negen van de tien keer kan Max er niks aan doen dat zijn teammaat voor hem eindigt, maar gisteren wél. Door die waanzinnige start had hij een goed resultaat kunnen halen:

Max start geweldig op Monza

WAAROM NIET EEN RONDE WACHTEN?
Max had meer geduld moeten hebben met Massa. Het is niet voor niets dat de Braziliaan zich afvraagt: 'Waarom daar? Je kan mij overal inhalen, maar waarom dan daar buitenom en op dat moment?' Een ronde later had Max ook nog DRS gehad en dan zou hij Massa echt nog wel pakken. Natuurlijk heeft Massa een Mercedes-motor, maar de Red Bull kan harder door de parabolica. 

Max rijdt lek door touché met Massa

INSTINCTIEVE ACTIE OP MASSA
Max vindt zelf denk ik ook dat hij meer geduld had moeten hebben. Op dat moment is het het pure instinct van een racer om voor die kans te gaan, maar inhalen buitenom gaat zeker niet zonder risico. Je gaat dan vrijwillig op de penaltystip liggen, en zeker bij een Felipe Massa.

Nu was zijn race helaas na drie ronden alweer over. Hij had gewoon naar P4 kunnen rijden vanuit zijn dertiende startplaats, dan kun je terugkijken op een top weekend. Dat is precies wat hij nodig heeft om zijn seizoen een kickstart te geven naar een positieve tweede helft.

DE INHAALRACE
De inhaalrace die Max vervolgens inzet siert hem natuurlijk wel. Met twee pitstops, een lekke band en wat schade aan de auto, racet hij van laatste plaats weer de punten in. Hij pakt uiteindelijk toch nog een tiende plek met een aantal mooie inhaalacties.

Bij Grosjean nam hij wel weer risico met het eerder insturen van die eerste bocht. Zijn acties waren over het algemeen wat minder clean dan we gewend zijn. Je zag een beetje terug dat hij wist dat zijn dag toch al voorbij was. Maar hij toont karakter door de race op die manier uit te rijden

LEWIS DEELT TIK UIT AAN FERRARI
Hamilton was weer oppermachtig. In de kwalificatie was hij gewoon 2,2 seconden sneller dan teamgenoot Bottas! AU! Zondag had hij niet de beste start, maar nadat hij Ocon had afgehouden was het cruisen naar de streep.

Lewis heeft in Ferrari-land toch weer een serieuze tik uitgedeeld. Hij komt meer dan een halve minuut eerder over de streep dan Vettel en neemt ook nog eens leiding in het WK over. Het verbaasde mij dat Ferrari zo ver achterbleef. Na Spa leken ze op motorgebied bij, maar het lijkt erop dat Mercedes de sweetspot van de auto heeft gevonden.

PETJE AF VOOR STROLL EN RICCIARDO
Lance Stroll, je hebt de auto echt onder controle! In het begin van het seizoen had ik het idee dat de Williams hem bestuurde en nu bestuurt hij de Williams. Ik zie hem heel snel groeien. Frontrow bij de GP van Italië, beter wordt het niet. Die ontgroeit Massa.

Driver of the Day is voor mij Daniel Ricciardo. Van 16 naar 4! Niet eens met een strategisch superplan, maar met prachtige inhaalmanoeuvres. Vooral die acties op Pérez en Kimi waren erg gaaf:

Ricciardo haalt Pérez en Kimi in

SINGAPORE BETER GESCHIKT VOOR BULLS
Op naar Singapore! Daar ligt een gave baan; stratencircuit in het donker. Ook wel een beetje Ferrari-land. Ferrari is daar in het verleden heel succesvol geweest. Vettel heeft al gezegd dat het daar weer gaat gebeuren. Ik verwacht eigenlijk dat Hamilton het WK al voor Abu Dhabi heeft beslist. Maar misschien heeft Mercedes er nog een gek weekend tussen zitten met een uitvalbeurt.

Ik hoop dat het WK tot de laatste bocht van de laatste ronde in Abu Dhabi spannend blijft tussen Vettel en Hamilton! Singapore is ook een goede baan voor Red Bull. Het wordt weer eens tijd voor een lekker podium voor Max! Go for it Max #keeppushing 


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot een stoeltje als F1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport Totaal is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.