Doornbos: 'Het draait om Max en Lewis, Ferrari drama'

Doornbos: 'Het draait om Max en Lewis, Ferrari drama'

Maandag 9 oktober 2017, 18:38

Max heeft in zeven dagen in Azië zijn pechseizoen toch nog glans gegeven! Met twee wereldprestaties in de pocket is het lekker naar huis vliegen. Eigenlijk hadden wij ons al een beetje neergelegd bij een mislukt pechseizoen, maar Max zeker niet. Hij gaat het seizoen on a high eindigen. Overwinning drie is heel dichtbij...




Twee weekenden achter elkaar draaide het om Lewis en Max. En als Hamilton na afloop zegt ‘you were quick', bedoelt hij echt niet alleen de auto. Hamilton waardeert die vechtlust. Tot aan die laatste ronde zit Max in zijn nek te hijgen.

Verstappen zal nooit denken. Nou ja, P2 is ook goed, ik rijd hem wel over de finish. Als hij een kans ziet, dan gaat hij er gewoon voor. In die laatste ronde zal Hamilton echt wel even geschrokken zijn toen hij Max ineens in de achtervleugel zag zitten. Ook al was inhalen eigenlijk onmogelijk.

TRADEMARK MAX IN RONDE 1
Die trademark-Verstappen acties zagen we eigenlijk al vanaf ronde 1, bocht 1. Hij was prima weg en zette hem gedecideerd naast zijn teammaat. Ricciardo en hij gingen daarna met respect voor elkaar door de bocht, maar Max liet ook duidelijk merken: die bocht is voor mij.

De start van Max en Ricciardo

In dezelfde ronde was ook Vettel al gezien. Echt super gedaan! Gelijk er voorbij en niet te lang in het ritme van de Duitser mee. Max zag al heel snel dat Seb problemen had met zijn Ferrari en niet de snelheid had, maar het is zo goed dat hij het al meteen en op een onverwacht moment bij de hairpin deed:

RED BULL MESSCHERP
Max zijn team zat er in Suzuka ook bovenop, want de enige pitstop van Red Bull was om door een ringetje te halen. Het bleek de allersnelste van de dag en dat was nodig ook. Een tiende van een seconde langzamer en Verstappen had vastgezeten achter Kimi Raikkonen. Nu kon hij dit doen:

In die laatste ronde was er een hoop te doen om de 'ouwetjes' Fernando Alonso en Felipe Massa. Die reden hinderlijk in de weg toen Hamilton en Verstappen langs kwamen, maar Max zat er zelf na afloop eigenlijk nog het minste mee. Hij zei, denk ik terecht, dat hij ook zonder die obstakels niet voorbij Hamilton was gekomen. Bovendien vochten Alonso en Massa zelf nog voor een WK-punt. 

HET DRAMA FERRARI
We moeten ook stilstaan bij het drama Ferrari. Die bougie die ermee ophield. Echt gênant. Zo’n ding kost nog geen 20 cent. Dat is ongeveer het goedkoopste onderdeel van heel die auto. En nu al drie kapotte Ferrari’s in twee weekenden tijd bovendien. Vorige week stond Seb op zaterdag stil en kon Kimi in de race niet eens starten. Nu weer Vettel. Dat is echt killing en dan ben je dan ben je dus niet kampioenwaardig.

Natuurlijk gaat hem om een hele fijne balans, maar het lijkt alsof Ferrari teveel geforceerd heeft in de pogingen Mercedes bij te houden en daardoor de betrouwbaarheid uit het oog heeft verloren. Het kampioenschap is al uit de vingers gegleden.

TITEL IS VOOR HAMILTON
Ik snap dat Hamilton nog niet te vroeg wil juichen met nog vier zware weekenden te gaan, maar het moet wel heel gek lopen, wil hij zijn vierde titel nu nog verliezen. Nog één keer winnen en nog een slecht weekend voor Vettel en het is klaar. Het is ook zo hard de verkeerde kant op gegaan. Voor de GP van België stond Vettel nog gewoon boven Hamilton hè. We zijn nu 5 races verder en Lewis staat 59 punten voor.

Ferrari heeft te vroeg gepiekt. Ze waren zo goed in het begin van het seizoen. En ook daar hebben ze al dure punten laten liggen. Na de zomer hebben ze het laten liggen. In Maleisië hadden ze de snelste auto en ook in Singapore gooit Vettel zelf een polepositie in de prullenbak en neemt hij voor de volledigheid Kimi ook nog even mee.

Ferrari-baas Sergio Marchionne zal wel weer woedend zijn. Ferrari zit uiteindelijk in de F1 om auto’s te verkopen en als je dan zo opzichtig faalt, doet dat pijn. Je hebt het ook gezien bij Honda en Renault. Als je motoren en wagens er steeds de brui aan geven kan dat heel veel naamschade opleveren en dat gaat omzet schelen. Dus ook daarom is het superbelangrijk dat ze weer bovenop komen en liefst zo snel mogelijk. 

OP NAAR TEXAS
Nu eerst twee weken pauze en dan op naar de USA. Hamilton gaat daar altijd heel goed en ook Max voelt zich lekker in Austin. Hij is er al een keer vierde geworden in nota bene een Toro Rosso. Ik vind het een mooi circuit met waanzinnige bochtencombinaties en lekkere hoogteverschillen. Yeehah! Let's go to Texas! 


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot een stoeltje als F1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport Totaal is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.