'Gemiste kans Bottas, stress en rookpluimen bij Renault'

'Gemiste kans Bottas, stress en rookpluimen bij Renault'

Maandag 13 november 2017, 17:30

Dit was dé kans voor Bottas om zichzelf een keer te onderscheiden ten opzichte van Hamilton. En die heeft hij laten liggen. In de kwalificatie pakt hij zijn kansje nog wél met pole position, maar zondag laat hij zich bij de start gewoon piepelen door Vettel en declasseren door zijn teammaat met hetzelfde materiaal.

HAMILTON PERSTE ALLES ERUIT WAT ERIN ZAT
Vettel doet gewoon wat hij moet doen en neemt met zijn overwinning heel veel positiviteit de winterstop in voor Ferrari, maar het was de show van Hamilton. Als je vanuit de pits start en helemaal naar P4 rijdt, dan ben je de terechte Driver of the Day. Zeker als je ziet op welke manier dat gebeurt.

Uiteindelijk finisht hij op maar vijf seconden van de winnaar. Een podiumplek was dichtbij, maar Raikkonen pakken was haast onmogelijk. Je zag Lewis continu aan de knoppen op zijn stuur zitten om zo het maximale uit zijn auto te persen. Hij liep wel een seconde per rondje in op Kimi, maar inhalen op een droog Interlagos is heel moeilijk. Dat lukt alleen als de snelheidsverschillen heel groot zijn, zoals bij Max:

Hamilton vreet Verstappen op

PIJNLIJK VOOR BOTTAS
In Mexico werd over Hamilton gezegd: 'Leuk dat je wereldkampioen bent, maar in het verkeer kom je niet mee.' Ik denk dat hij hier wel het tegendeel heeft bewezen door zo'n inhaalrace neer te zetten.

Het verschil met Bottas was ook weer enorm. Iedereen weet dat Hamilton gemakkelijk met een grotere marge dan Bottas pole had gepakt als hij zijn auto op de baan had gehouden in Q1. En in de race werd de Fin op een hoopje gereden door Vettel, terwijl je Hamilton juist steeds dichterbij zag komen. Heel pijnlijk! Hamilton had de pace om deze race te winnen en Bottas heeft de meest roemloze P2 uit zijn carrière gereden.

Analyse van de start

SNAP DE FRUSTRATIE BIJ RED BULL
Max voorspelde al dat het een eenzame race voor hem zou worden en dat gevoel bleek te kloppen. Dat komt grotendeels door Renault natuurlijk. Renault heeft op dit moment de zaakjes niet voor elkaar. Ik vind niet dat ze weg mogen komen met het excuus: sorry, we hebben alleen nog maar oude onderdelen over, dus we schroeven de motoren even terug. Dat kan gewoon niet tegenover klanten die tientallen miljoenen betalen voor die motoren.

Max is door het verlies in motorvermogen gewoon kansloos. Hij gaat dan overcompenseren met de setup, minder downforce, in de hoop iets van een aansluiting te kunnen vinden met de mannen voor zich. Maar daardoor vraag je te veel van de banden en glijd je alle kanten op. De balans is dan ook zoek. Ik kan me dan heel goed voorstellen dat het een frustrerend weekend was voor iedereen bij Red Bull.

Lichtpuntje is dan nog wél dat Max de snelste ronde rijdt!

AFSLUITEN MET EEN KNALLER!
Is Red Bull dan helemaal terug bij af? Nee, dat niet. Red Bull heeft denk ik een van de beste chassis van de grid en als Renault alles weer op orde heeft dan kunnen ze weer vooraan meedoen. Om de overwinning strijden wordt in Abu Dhabi wel lastig, maar Max gaat natuurlijk gewoon alles geven. Want tja, wat heeft hij nog te verliezen?

De laatste race van het seizoen alweer. Ik hoop dat Pirelli in Abu Dhabi agressief is met de bandenkeuzes. Laat ze maar gaan voor de ultrasofts, supersofts en gewone softs, dan kunnen de teams veel meer kanten op en dat maakt het een stuk interessanter. Hopelijk sluiten we dit fantastische Formule 1-jaar dan af met vuurwerk!


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot een stoeltje als F1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport Totaal is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.