Max niet in te halen, maar F1 heeft probleem

Max niet in te halen, maar F1 heeft probleem

Woensdag 6 december 2017, 14:36

Laten we beginnen met het goede nieuws: Max Verstappen is zo goed als niet in te halen. De Nederlander voert dit seizoen samen met Lewis Hamilton de lijst der onverzettelijken aan en is slechts twee keer op de baan gepasseerd. Het slechte nieuws is dat Max zijn status van inhaalkoning kwijt is, maar vooral dat er sowieso veel minder is ingehaald in het afgelopen jaar.

'That’s how we do it'

BIJNA DE HELFT MINDER INHAALACTIES
Bandenfabrikant Pirelli heeft 2017 in statistieken gezet en concludeert dat we in 20 races in totaal maar 435 passeerbewegingen hebben gezien. In het eerste seizoen met de nieuwe, bredere auto's met dikkere banden betekent dat een daling van maar liefst 49 procent ten opzichte van 2016. Toen stopte de teller pas bij 866 (21 races) en was Verstappen als lijstaanvoerder in zijn eentje goed voor 78 stuks.

Daniel Ricciardo is The Overtaking King van afgelopen seizoen. De Aussie wist in totaal 43 keer een collega voorbij te steken.

FORMULE 1 SCHIET DOEL VOORBIJ MET AANPASSINGEN
Het doel van de aanpassingen aan de wagens was juist de races spectaculairder te maken en dus is de Formule 1 zijn doel voorbij geschoten. Het aantal overtakes van 435 is het laagste sinds de invoering van DRS in 2011.

Door de bredere auto's kom je sneller in de vuile lucht van je voorganger terecht, verlies je vlak daarachter downforce en dus grip. Niet alleen is inhalen daardoor veel lastiger, maar bovendien slijten de banden daardoor sneller en schiet je je dus dubbel in de voet. 

Ter illustratie ligt de laatste grand prix in Abu Dhabi nog vers in het geheugen. Na een 56 ronden durende optocht was de conclusie van onder meer Hamilton en Verstappen dat inhalen volstrekt onmogelijk was op het Yas Marina-circuit. Zo zat Verstappen de hele race vast achter de langzamere Kimi Raikkonen, maar kon hij nooit dichter dan 1,5 seconden naderen.  

OP ZOEK NAAR OPLOSSINGEN
Dat het nog erger kan, bleek eerder in Rusland. Daar werd in de hele GP slechts 1(!) inhaalactie geteld. Dat er een probleem is, is ook bij de leidinggevenden in de F1 duidelijk en dus zoeken ze naar oplossingen. Volgens Ross Brawn is die oplossing tweeledig. De managing director van de F1 geeft op Autosport.com aan zowel bezig te zijn met aerodynamische aanpassingen aan de bolides als met aanpassingen aan de circuits. 

'Er zit schot in het aerodynamische programma (…) en we hebben ook al enkele circuits benaderd om te kijken naar mogelijke veranderingen om het racen te bevorderen.' Daarbij denkt Brawn aan het maken van haarspeldbochten met meerdere ideale racelijnen, maar ook aan bijvoorbeeld asfalt waardoor banden sneller slijten en strategie. 'Want', zo zegt hij 'goed racen is niet alleen maar inhalen, maar gaat ook om mooie gevechten.'