Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Papaya oranje McLaren moet rampjaar voorkomen

vrijdag 23 februari 2018

Papaya oranje McLaren moet rampjaar voorkomen

Na het beschamende seizoen van vorig jaar hoopt McLaren dit jaar wél mee te kunnen doen in het kampioenschap. Het Britse team ziet dit seizoen als een nieuwe start en viert dat door te kiezen voor een klassieke kleurencombinatie: blauw en oranje.

De belangrijkste verandering voor het team van Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne zit onder het chassis: namelijk de Renault-motor in plaats van de Honda. De laatste keer dat McLaren met het Franse merk racete, was 52 jaar geleden. De Britse renstal hoopt met deze deal weer competitief mee te doen in de Formule 1. Vorig jaar was het namelijk echt een ramp: 17 keer haalden de bolides niet de finish.

Check hieronder de beelden van de MCL33!


FERRARI OPENT JACHT NAAR MERCEDES MET DE SF71

Op dezelfde dag als Mercedes toont ook Ferrari zijn nieuwe F1-bolide voor komend seizoen. De auto is uiteraard weer in het rood, met net als Sauber de opvallende aerodynamische Halo. Het grote doel voor Ferrari dit jaar: de wereldtitel.

Daarvoor weten de Italianen dat alles perfect moet zijn aan de auto. De SF71H bevat naast vleugels op de Halo ook kleine aerodynamische onderdelen op de spiegels, iets wat we op alle andere auto's tot nu toe nog niet hebben gezien. Aan de achterkant van de auto bevindt zich een opvallende T-Wing. 

Net als Mercedes pakte ook Ferrari de launch van zijn auto feestelijk uit in een grote persconferentie. Aanschouw hieronder de nieuwe Ferrari SF71H!


ZORGT DE MERCEDES W09 VOOR DE VIJFDE TITEL OP RIJ?

Na Renault was het de beurt aan de regerend wereldkampioen om de nieuwe auto voor komend seizoen te tonen. Met de Mercedes W09 jaagt het Duitse team uiteraard op de vijfde wereldtitel op rij en doet dat met een vertrouwd design. De nieuwe bolide van Mercedes blijft namelijk trouw aan de naam <em>De Zilverpijlen</em>. 

Op het eerste gezicht lijkt er naast de Halo niet veel veranderd, maar alles zit uiteraard in de details rondom de sideboards en de voorvleugel. Valtteri Bottas begeleidde eerst de W09 op het circuit van Silverstone, waarna Mercedes later in een persconferentie de auto uitgebreid aan de wereld toonde.

 Check hier Bottas in actie met de WO9:


RS18 MOET RENAULT NAAR VOREN BRENGEN

Het team van Renault kiest voor een vertrouwd design in hun nieuwe auto voor komend F1-seizoen. Net zoals vorig jaar bestaat de bolide van Carlos Sainz en Nico Hülkenberg uit zwarte en gele kleuren, waar dit jaar de auto nét iets meer zwarte tinten heeft.

Met de RS18 probeert Renault uiteraard een stapje dichterbij te komen bij de voorhoede van het veld. Afgelopen seizoen eindigde het team op de zesde positie in de strijd om de constructeurstitel. De nieuwe bolide heeft een aantal aanpassingen aan de voorvleugel en aan de sideboards, maar grote veranderingen ten opzichte van vorig jaar lijken te ontbreken bij het Franse team. 

Sainz maakte eind vorig seizoen de overstap naar het team van Renault. Hij verving vanaf de Grand Prix van de Verenigde Staten Jolyon Palmer. 


SAUBER MET GEPIMPTE HALO DE PUNTEN IN

De Halo is uiteraard verplicht voor ieder team, maar bij de nieuwe bolide van Sauber is deze wel erg uniek door areodynamische onderdelen. De Alfa Romeo Sauber C37 is de nieuwe auto van Charles Leclerc en Marcus Ericsson en moet Sauber komend seizoen de punten in helpen.

Qua uiterlijk heeft Sauber natuurlijk gekozen voor de kleuren van titelsponsor Alfa Romeo: rood en wit. Ook is in vergelijking met vorig jaar de neus erg veranderd en is er voor een unieke airbox gekozen. De Sauber C37 draait komend seizoen op een nieuwe Ferrari-motor.

Niet alleen de auto voor het nieuwe seizoen is anders, maar ook een van de coureurs. Leclerc rijdt in plaats van Pascal Wehrlein de komende wedstrijden voor het Zwitserse raceteam.

Check hier de Alfa Romeo Sauber C37:


OOK DE NIEUWE VAN MAX IS BEKEND

Red Bull Racing heeft de bolide gepresenteerd waarmee Max Verstappen en Daniel Ricciardo in 2018 moeten gaan strijden voor het wereldkampioenschap. Althans, bijna. De kleurstelling van de RB14 is namelijk nog maar een tijdelijke. Met de bijbehorende slogan 'appetite for destruction (zin in vernietiging)' zijn de bedoelingen alvast duidelijk.

Door de nieuwe regulering is er op de RB14 geen plaats meer voor de sharkfin,T-wings en monkey seats. En natuurlijk valt ook de verplichte Halo op. Pas bij de eerste meters bij de wintertests volgende week krijgt de bolide de definitieve kleurstelling. Nu heeft hij nog een strak afkledend blauwzwart-camouflage lakje, maar uiteindelijk gaat het om de prestaties van de wagen zelf en ook daar is volgende week pas wat zinnigs over te zeggen.

Ricciardo heeft de eer om als eerste plaats te nemen in de wagen. The Honey Badger is vandaag op Silverstone voor een pre-season filmdag. En natuurlijk regent het in Engeland:

 


DE NIEUWE VAN WILLIAMS WAS ER AL

Williams is het tweede team dat zijn nieuwe bolide voor het komende seizoen heeft onthuld: de FW41. Het Britse team blijft trouw aan de witte kleuren, maar voegt daar ook een zwarte tint aan toe. Verder heeft de auto voornamelijk aanpassingen aan de sidepods, de sharkfin en uiteraard de toevoeging van de verplichte Halo.

Tijdens een speciaal evenement toonde Williams samen met alle coureurs de nieuwe bolide. Dit jaar zijn Lance Stroll en Sergej Sirotkin de rijders voor het Britse team. Ook Robert Kubica was bij het evenement aanwezig. Hij is in 2018 de reserverijder voor Williams.

Check hier de beelden van de gloednieuwe Williams Mercedes FW41:


HAAS WAS DE EERSTE

Haas F1 Racing heeft als eerste van de teams de tip van de sluier gelicht en de wagen voor het komende seizoen gepresenteerd. De (nu alleen nog digitale) wagen voor 2018 heeft geen prominente sharkfin meer en uiteraard zit ook de Halo erop, maar die is door de zwarte kleur redelijk weggewerkt in de paintjob van de VF18. 

Haas gaat zijn derde seizoen in als F1-team en heeft naar eigen zeggen de focus in het nieuwe design gelegd op het verhelpen van de aerodynamische- en handling-problemen van 2017. Coureurs Kevin Magnussen en Romain Grosjean reden met zijn tweeën 47 punten bijeen en dat leverde een achtste plaats in de constructeursstand op.  Ook dit jaar hangt er weer een Ferrari-motor in. 


LAUNCH DATES 2018

Red Bull     19 februari
Sauber   20 februari
Renault   20 februari
Mercedes   22 februari
Ferrari   22 februari
Mclaren   23 februari
Force India   26 februari
Toro Rosso   26 februari