Niemand zuurder dan Hamilton, Max moet tevreden zijn

maandag 26 maart 2018

Niemand zuurder dan Hamilton, Max moet tevreden zijn

De kop is eraf! Ik ben heel blij dat we weer begonnen zijn en dat we na lang wachten weer konden genieten van een echt GP-weekend. Het was misschien geen goede seizoensopener qua spanning, maar toch belooft het veel voor de rest van het seizoen. Max wil natuurlijk meer dan P6, maar niemand was gisteren zuurder dan Hamilton (of het moeten een paar Haas-monteurs zijn).

VREES VOOR PARTYMODE-MERCEDES NIET TERECHT
Ik snap dat een hoop mensen na dat monsterlijk snelle rondje van Lewis in de kwalificatie (al dan niet geholpen door Mercedes' partymode-knop) dachten van 'oh jee, dit wordt weer een Mercedes-seizoen.' Dat had ik ook wel een beetje. Hoe kan dit nou? Ferrari had aangekondigd een update te hebben meegenomen en dat krijgt ook gewoon zeven tienden om de oren. Dat is een klap in het gezicht.

Aan de andere kant weten we, ook uit het verleden, dat Mercedes die knop in de race niet de hele tijd aan kan doen en daar is het veel meer gelijkwaardig dan vorig jaar. Dat bleek ook in Australië. Volgens mij heeft Renault de grootste sprong gemaakt. Als je kijkt hoe makkelijk de Red Bulls de snelheid van Ferrari konden bijhouden en dat ook met de gewenste betrouwbaarheid, is dat heel positief.

NIEMAND ZUURDER DAN LEWIS GISTEREN, ZELFS HAAS NIET
Ferrari en Red Bull zitten zowel op zaterdag als zondag op hetzelfde niveau en ook Bottas heeft niet de snelheid van Hamilton en valt in dat groepje. Hamilton zal de qualifying-king blijven, maar dat is ook niet altijd alles waard. Ferrari was in Melbourne niet het snelste, maar Vettel wél de gelukkigste.

Het zal bij Haas in de garage ook niet echt gezellig zijn geweest, maar ik denk dat Hamilton van alle mensen op de baan gisteren het meest zuur was. Hij heeft de hele race zelf perfect gereden, maar wordt toch tweede omdat Vettel zijn pitstop onder de virtual safety car perfect uitvoert en Mercedes zich bovendien misrekent. Tot verbijstering van Hamilton: 

Een schrale troost voor Haas is dat ze nu denk ik korting krijgen op hun Ferrari-motoren, want met hun geblunder hebben ze Vettel ende Scuderia natuurlijk enorm in de kaart gespeeld. Ga maar na. Vettel rijdt op P3 en neemt al een enorm risico door zo lang buiten te blijven. Eigenlijk is hij echt aan het wachten op een safety car. En dan vallen de twee Haas-wagens uit:

Hier gaat het mis bij Grosjean

Dat was het enige scenario waarin Vettel nog een positieve draai aan zijn race kon geven en dan gebeurt het ook nog met een Ferrari-klantenteam. Daarmee wil ik niks insinueren, want over het feit dat ze er bij Haas kapot van waren, bestaat geen twijfel. Maar het was wel een mooi cadeautje voor de Scuderia. 

MAX BEPERKT DE SCHADE
Max startte de race al op die hardere band, waardoor het met minder temperatuur en grip al moeilijk was om de Haas van Magnussen bij te houden. In zijn enthousiasme de Deen in te halen, heeft hij bij de snelle chicane in bocht 11-12 schade opgelopen en is er iets afgebroken van de bodemplaat wat ervoor zorgde dat de RB14 minder downforce had. Hierdoor was Max aan het vechten tegen heel veel overstuur.

De start geanalyseerd

De RB14 is een auto met een bijzondere rijhal een wagen met hoge rijhoogte en dus leverde dat veel overstuur op . Red Bull-onwaardig, want normaal ligt die wagen op rails. Sterker nog de RB14 van Ricciardo heeft de snelste raceronde op zijn naam staan, dus het chassis is top! De 360 spin van Max kwam door het verlies aan downforce. Maar gelukkig bleef de schade beperkt tot het verlies van 3 plekken, want hij had ook a la Bottas in de muur kunnen hangen. De uitvoering van de 360 krijgt van mij een 12 op de schaal van 10!:

IN BAHREIN MET ZIJN TWEEËN RICHTING PODIUM
Op racesnelheid moet het over twee weken in Bahrein goedkomen. Het circuit zelf is met twee lange rechte stukken niet ideaal voor The Bulls. Ze moeten weer een compromis maken met de downforce. In de warmte werkt het aerodynamische pakket wél beter. Ze hebben naar mijn mening het beste chassis en zijn zeker aan Mercedes gewaagd. Ik verwacht dat ze daar met 2 auto’s voor het podium kunnen rijden. 

Ten slotte: Romain Grosjean was nooit mijn favoriete coureur. Hij klaagde veel en maakte wat teveel foutjes. Maar gisteren heeft hij mijn hart veroverd door openlijk zijn monteurs na het dubbele pitstopdebacle te steunen. Dan ben je een grote: You win together and you lose together in F1.


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.