Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

'Max nam risico, maar daar zet je tv voor aan'

maandag 9 april 2018

'Max nam risico, maar daar zet je tv voor aan'

Dit is wat de Formule 1 nodig had na de valse start in Melbourne. Een spektakel van start tot finish. Met mooie inhaalmanoeuvres, veel incidenten, strategische hoogstandjes, echt racen en verrassingen in de top-10. Alleen helaas geen Nederlands succes. Max Verstappen krijgt kritiek voor de manier waarop hij het duel met Hamilton aanging, maar dit is ook waar mensen de tv voor aanzetten.

HAMILTON NAM OOK EEN RISICO

Als twee grote coureurs de strijd wiel aan wiel met elkaar aangaan dan kan dat niet altijd goed gaan. Vorig jaar in Mexico toucheerde Max in de eerste bocht ook Vettel én Hamilton en stond hij anderhalf uur later als eerste op het podium. Max is een agressieve rijder, maar dat is uiteindelijk ook z'n kracht. Hamilton heeft ook wel degelijk risico genomen door te blijven zitten. Dat juich ik alleen maar toe. 

Hier rijdt Max zijn band lek

Voor hetzelfde geld had Hamilton schade aan de voorvleugel. Dit keer gaat hij wél door het oog van de naald en Max niet. Die twee zullen veel respect hebben voor elkaar, twee mannen zullen bovendien nooit toegeven op elkaar. En dat Hamilton Verstappen een dickhead noemt? Wat dat betreft sluit ik me aan bij de woorden van Vettel:

KRITIEK DOOR TELEURSTELLING, RICCIARDO ZORGELIJKER

Dat Verstappen zoveel kritiek krijgt na deze race, komt ook voort uit de teleurstelling over de seizoenstart. De auto is mega-competitief. In racetrim is de RB14 misschien de snelste van iedereen. Hoe snel het team de banden kon laten werken en hoe ze de slijtage onder controle konden houden, was ongeëvenaard. Max reed zelfs relatief simpel naar Hamilton toe. Als een topklassering dan door een crash wordt weggegooid, is dat heel pijnlijk. Voor het hele team.

Maar goed, dat van Max is een momentopname en is nog steeds een proces van volwassen worden als top coureur, deze momenten hebben alle grote coureurs meegemaakt,maar bij Ricciardo wordt de hele auto zwart en doet niks meer.

Daar zou ik me als Red Bull nog het meeste zorgen maken. Het is voor mij 99,9 procent zeker dat dat een fout is van Renault. Die zijn verantwoordelijk voor de bekabeling, batterij en de elektrische systemen in de motor. Bij Max gebeurde het vorig seizoen ook een aantal keer en dat het een jaar later nog steeds kan gebeuren lijkt mij niet best.

ENORM CONTRAST MET GASLY

Het contrast tussen Red Bull en hun kleine broertje was in Bahrein ook wel erg groot zo. Waanzinnig wat Pierre Gasly deed met zijn Toro Rosso. Zijn vierde plek doet me denken aan Max zijn optredens voor dat team of aan Vettel’s debuutjaar voor de Toro’s.

Ik weet niet of Red Bull al helemaal onder de indruk is van de Honda-motor achterin, want in de kwalificatie zat er zaterdag nog een seconde tussen Ricciardo en Gasly, maar feit is dat het team met sprongen vooruit gaat zo. De keuze van Red Bull om met andere motoren bij het Junior team te rijden pakt prima uit zo.

Ze hebben nu een manier om waardevolle data van Renault en Honda te verzamelen en dat mee te nemen in hun keuze voor 2019. In tegenstelling tot Ferrari bijvoorbeeld. Dat levert Sauber/Alfa Romeo als soort juniorteam dezelfde motor, dus daar kan de Scuderia veel minder info uit halen. Het is ook goed als je zoals Red Bull in de toekomst niet meer afhankelijk wil zijn van Renault.

KIMI KAN ER NIETS AAN DOEN, MAAR NIET SJIEK

Het is het jaar van de pitstops tot nu toe. Eerst natuurlijk die gruwelijke fouten bij Haas in Australië en dit weekend was Ferrari aan de beurt. De drang om onder de 2 seconden te stoppen, lijkt ten koste van de veiligheid te gaan. Bij de training zit Kimi zijn wiel er al niet goed op en zondag, ja die arme monteur… Zijn enkel zat ongeveer waar zijn knie hoort te zitten. Ik hoop maar dat Francesco snel herstelt.  

Het incident in de analyse

Wat ik echt niet begrijp is dat die man vooraan het sein veilig geeft en Kimi laat wegrijden. Het wiel linksachter was er nog niet eens af geweest. Ze zouden iets moeten doen met sensoren op de wheelguns. Dat die een signaal afgeven en er niet eerder kan worden weggereden. Kimi valt niets kwalijk te nemen. Die let alleen op die lamp en zit vol adrenaline alsof hij een tweede start maakt...lamp op groen koppeling laten schieten en gas erop.


Dat Raikkonen terugloopt zonder zich om de monteur te bekommeren, komt voor een deel ook door de verplichte procedures in zo’n geval, maar het had wel van klasse getuigd als hij achteraf wat meer berouw en medeleven had getoond in zijn interviews.

VETTEL DANKT WINST AAN TALENT EN STRATEGIE

Vettel heeft de winst te danken aan een tot op de millimeter goed uitgevoerde strategie gecombineerd met zijn eigen talent de banden zo lang heel te houden. Bovendien slaagt hij er ook nog in op versleten rubber Bottas af te houden. Al denk ik wel dat Seb blij was dat hij de Fin in zijn spiegels had en niet Hamilton bijvoorbeeld. 

Bottas gaat niet vol risico nemen in zo’n situatie. Die had een slecht weekend in Australië achter de rug en het enige wat hij wil is een goed resultaat pakken en zeker niet de kans lopen er weer uit te kegelen. Tweede plek voelde voor hem als een overwinning. 

Op naar Shanghai waar het weer afgelopen jaren nog wel eens een belangrijke factor wilde spelen. Weten jullie nog vorig jaar toen Max zijn talent opnieuw kwam bovendrijven en hij van helemaal achterin het veld naar het podium racete? Het gevecht vooraan tussen Mercedes en Ferrari is genieten en reken maar dat na 2 overwinningen voor Ferrari de Zilveren pijlen uit Duitsland willen winnen dit weekend.

Wanneer Red Bull alles voor elkaar heeft kan het een gevecht tussen 6 man worden. Het middenveld is ook mega competitief dus kortom over 5 dagen gaan de lichten weer op groen in China.


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.