Doornbos: 'Race van het jaar, behalve voor Max'

maandag 16 april 2018

Doornbos: 'Race van het jaar, behalve voor Max'

Natuurlijk zijn we nog maar drie races onderweg, maar dit was by far de beste race van het seizoen! De tactische meesterzet van Red Bull heeft de race volledig op zijn kop gezet en een fantastische Ricciardo deed vervolgens wat Max eigenlijk had moeten doen. Maar dat hoef je Max niet te vertellen. Niets is erger dan zelf een fout maken en je teamgenoot weergaloos zien winnen.

PITCALL TOONT WINNAARS-DNA RED BULL
Ik dacht ook even 'wow!' bij die dubbele stop van Red Bull. Die was echt heel gedurfd. De safety car komt erin en gelijk trekken ze Max en Daniel naar binnen. Een enorme gok, maar het heeft zich waanzinnig uitbetaald. Ricciardo was al uit bocht 14 gekomen, de laatste hairpin voor de pits, toen hij zijn engineer de call hoorde maken. Verstappen reed daar nog voor, dus kun je nagaan hoe weinig tijd ze hadden.

Ze hadden grofweg 300 meter om te beslissen. Die safety car had geen 5 seconden later moeten komen en ze dachten in ieder geval sneller dan Mercedes en Ferrari. Je ziet daarmee dat die winnaarsmentaliteit in het DNA van Red Bull zit opgesloten en dat ze niet voor niets vier wereldtitels hebben gewonnen.

Als zij met twee auto’s op een respectievelijk derde en vijfde plaats rondrijden, zijn ze niet tevreden. Daarmee is het ook meteen weer duidelijk wat die mensen op de pitmuur doen. Die zitten daar niet om de race te kijken. Natuurlijk zijn van tevoren dingen besproken, maar dit is echt knap inspelen op de situatie op de baan. Ook weleens lekker om te zien dat alle wielen erop blijven zitten bij zo’n stop trouwens ;)

Na die switch naar de gele softs dacht ik even dat er niet genoeg in die banden zat. In het begin na de herstart was het ook nog even moeilijk, maar toen begon Ricciardo met jagen op Raikkonen, kwamen de banden tot leven en zag ik dat het goed kwam.

MAX IN HOEK WAAR KLAPPEN VALLEN 
Het had een 1-2 kunnen zijn voor het team. Maar geloof me, Max weet als geen ander dat hij het hier zelf heeft laten liggen en voelt zich superslecht. Zelf fouten maken en je teammaat fenomenaal zien winnen. Er is niets ergers. Heel pijnlijk. Hij zit nu in de hoek waar de klappen vallen. Zeker na de race van vorige week, maar ik vind dat je dat niet kunt vergelijken met wat er gisteren gebeurde.

Het gewraakte moment met Vettel

In Bahrein was het een hele andere situatie met die lekke band en die uitvalbeurt. Toen vond ik het echt een race-incident met Hamilton. Dat is wat je van tevoren kunt plannen. Hoe je weg gaat komen bij de start en hoe je dan plekken denkt te winnen. Daar was over nagedacht en dat liep toen net niet goed af.

In China ging het bij de moves op Lewis en Vettel veel meer op instinct en dat liet Max in de steek. In het eerste geval kon Lewis hem makkelijk beetje naar buiten laten lopen en moest Max eieren voor zijn geld kiezen en door het gras:

Bij Vettel had hij opnieuw last van de gretigheid om te snel naar voren te willen gaan. Natuurlijk gaat het in een split second en ziet hij een gaatje, maar met nog 15 ronden te gaan, had hij makkelijk nog op betere kansen kunnen wachten. Het was Max zijn fout. Met wind mee blokkeert hij zijn banden en gaat hij de sidepod in. Hij is er ook terecht voor gestraft. Klaar.

Tegelijkertijd gaat ook echt om hele fijne marges. In de eerste rondes deed Max echt hele goede dingen toen hij Raikkonen en Hamilton buitenom voorbij ging en ook Ricciardo heeft in zijn weergaloze opmars geflirt met een touché. Bottas heeft toegegeven dat hij Ricciardo liet leven op het moment dat hij voorbij kwam. Het luistert echt heel nauw.

Maar goed. Max kan er alleen maar van leren. Ze hebben hem bij Red Bull gekozen om wie hij is en om wat hij kan, maar Helmut Marko en zijn vader zullen hem heel duidelijk maken dat er ook bepaalde prestaties en verplichtingen worden verwacht als je bij een topteam rijdt. Natuurlijk steunt het team hem, maar hij moet hier wel uit komen en daar heb ik ook alle vertrouwen in.

Toen het wel best lekker ging

RICCIARDO HEEFT LUXE-, MAAR ZWARE KEUZE TE MAKEN
Ricciardo had de teams al voor het uitzoeken, maar die heeft zijn marktwaarde nog een flink stuk de hoogte in geknald met zijn prestatie in China. Het gaat lastig kiezen worden. Want je zag hoe geolied Red Bull gisteren als team presteerde. Niet alleen met de strategie, maar zeker ook met de tweevoudig vlekkeloos uitgevoerde dubbele pitstop. Waarom zou je dat verlaten voor Mercedes of Ferrari?

Red Bull wil hem graag houden. Danny Ric is een teamplayer, een frisse gozer en een leuke vent. De F1-wereld ligt aan zijn voeten. Als hij vertrekt, komt het door die motor. Die, laten we dat niet vergeten, er op vrijdagochtend toch weer uitklapte bij hem. Ricciardo moet voor zichzelf plussen en minnen gaan zetten, maar hij zit wel in een lekkere luxe-positie.

OP NAAR KRANKZINNIG BAKOE
Hopelijk volgen er veel meer van dit soort zondagen. Wat dat betreft staat er wel weer een klapper voor de deur, want over twee weken rijden we in Bakoe en dat was vorig seizoen dé race van het jaar. Vettel die tegen Hamilton aan knalde achter de safety car, crashes links en rechts en Ricciardo die er drie tegelijk inhaalde en ook daar toen de race won.

En ten slotte! Pirelli sla maar vaker een gat tussen de bandensoorten! Waarom niet? En sla er meteen nog een compound over wat mij betreft! Laat de teams kiezen tussen zacht en meteen naar hard. Het komt het spektakel alleen maar ten goede. En bij twijfel, kijk anders even de race van gisteren nog helemaal terug!


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.