Doornbos: Max en Daniel bedankt voor geweldige show

maandag 30 april 2018

Doornbos: Max en Daniel bedankt voor geweldige show

Jaja de GP van Bakoe. Doe mij er nog maar tien zo! Je dacht dat het niet spectaculairder kon worden dan vorig jaar, maar het is wederom gelukt in Azerbeidzjan. Het begon al met een wilde openingsronde en net op het moment dat het een beetje leek in te kakken, ramden The Bulls elkaar eraf. Drama natuurlijk voor iedereen bij Red Bull, maar het zorgde wel voor de late safety car en die mogen ze er wat mij betreft elke keer ingooien. Wat een finish!



WAS HEEL DE RACE (TE) CLOSE

Als je heel eerlijk bent, zag je die crash al de hele race al een beetje aankomen. Ze vochten om plek vier en vijf alsof het om een WK ging en gaven elkaar geen centimeter ruimte. Soms zelf een millimeter te weinig, maar wel waanzinnig gaaf om naar te kijken. Bij de eerste clash bij het uitkomen van bocht 1 tikte Max al vol tegen de banden van Ricciardo aan. Het liep net goed af, maar daar namen ze al een enorm risico:

De tweede actie van Verstappen leek op hoe Ricciardo vorige week Bottas wél pakte. Max bleef aan de binnenkant zitten en duwde door. Ricciardo koos eieren voor zijn geld en beide mannen konden door. Dat is wat we willen zien: echt racen met de beste mannen achter het stuur. 

RED BULL GROOTSTE SLACHTOFFER
Maar toen dus toch die crash. Je zou denken dat de man die van achteren komt de schuldige is. Maar dat is veel te kort door de bocht. Max verdedigde ook met hand en tand en geeft geen centimeter. De dummy van Ricciardo werkte niet en op het moment dat hij dat besefte en Max de binnenkant verdedigde was het eigenlijk al te laat. Ricciardo verloor alle downforce op zijn rechter voorvleugel en blokkeerde zijn wiel.

Daarna was hij passagier van zijn eigen auto. Er is niet één schuldige aan te wijzen , en is de grote verliezer Red Bull Racing. De WK-kansen kunnen wel even worden opgeborgen.

En dat beseffen Ricciardo en Verstappen ook echt wel. De 600 man die aan de auto’s hebben gewerkt, konden hier sowieso niks aan doen. Ook zij zagen ook al hun harde werk in rook opgaan. Logisch ook dat beide coureurs daar hun excuses voor hebben aangeboden.
 
Overigens denk ik niet dat Red Bull nu hele doorzichtige teamorders gaat uitvaardigen. Daar is het het team niet naar. Al zal heel duidelijk worden gemaakt dat de mannen iets meer ruimte mogen laten en dat dit nooit meer mag gebeuren. Het is voor een team het meest gênante wat er kan gebeuren, maar bij alle topteams is het wel eens gebeurd 

SAFETY CAR WAS MAX OOK GOED UITGEKOMEN
Het zure was dat Red Bull zelf ook wellicht op een late safety car had gehoopt om nog wat van de race te kunnen maken. In de beginfase hadden ze de snelheid niet. Verstappen en Ricciardo klaagden allebei dat de batterij niet goed wilde laden en er geen grip kwam van hun supersoft banden. The Bulls kwamen niet weg bij Sainz en Hülkenberg en verloren compleet de aansluiting met de mannen ervoor. 

Daarmee lag top-3 vast en dus was het wachten op welke pitkeuze het beste zou uitpakken. Het mooie daarvan was dat Mercedes en Ferrari echt andere keuzes maakten om een overwinning te kunnen pakken. Mercedes haalde Hamilton naar binnen en liet Bottas doorrijden met de hoop op een late safety car: dat pakte bijna perfect uit met dank aan de Red Bull-mannen.
 
Nogmaals: altijd goed zo’n late safety car. Dat mag vaker wat mij betreft. In Amerika doen ze het bijna standaard. Als er niets aan de hand is, verzinnen ze wat. Achter de safety car is de snelheid te laag, komt er geen temperatuur in de banden en dan komt het bij zo’n herstart aan op rijderskunsten en op risico’s juist inschatten. Daar weet Romain Grosjean alles van ???? Wat een drama voor de Fransman!

GOED DAT VETTEL HET NOG PROBEERT, ARME BOTTAS
Helemaal bij zo’n lang recht stuk van 2,2 kilometer. Dan krijg je er ook niet echt temperatuur in. Het siert Vettel dat hij het toch probeerde. Het tekent hem als de racer die hij is. Seb is gelukkig geen Alain Prost die nu al zijn punten aan het tellen zou zijn voor het WK. Hij ging voor de winst, het lukte niet en hij wordt vierde. 

Maar arme, arme Valtteri Bottas. Hij is echt dé verliezer van de dag. Hij had na het afschudden van Vettel eigenlijk al gewonnen en dan rijdt hij over een stuk bodywork heen, is op drie ronden voor het einde zijn band lek en weg is de zekere zege. Hamilton wist denk ik niet wat hem overkwam toen hij als eerste over de streep ging. 

LEWIS EIGENLIJK ONVERDIENDE WINNAAR
Lewis reed eigenlijk een voor zijn doen matige race. Je kunt alleen maar zeggen dat hij op het juiste moment op de juiste plaats was. Verder was het niet heel erg verdiend. Zo eerlijk was hij na afloop zelf ook. Ik denk niet dat hij deze race op zijn hoogtepunten-DVD zet.

Wie dan wel the Driver of the day was? Zonder twijfel Charles Leclerc. Die jongen heeft iets met dit circuit. Vorig jaar reed hij er in de Formule 2 de races van zijn leven vlak nadat zijn vader was overleden en nu rijdt hij nota bene in een Alfa Romeo Sauber naar een miraculeuze zesde plek. Hij is een echt toptalent, maar dit circuit heeft ook iets magisch voor hem. 

OP NAAR BARCELONA
Nu weer even bijkomen en dan op naar Barcelona! Het circuit de Catalunya is uiteraard een baan waar wij als Nederlanders goede herinneringen aan hebben, maar wellicht is er wat minder spektakel dan in Bakoe. Het is een testcircuit en iedereen kan dat dromen. Ik kan dat zelfs nog dromen.

De set-ups voor het weekend zullen dus ook redelijk duidelijk zijn. Al hebben veel teams een flink geüpdate wagen en liggen de baantemperaturen wel wat hoger. Downforce is daar belangrijker dan topsnelheid. En daar is Red Bull goed in. Dus als Max en Daniel niet doen wat Rosberg en Hamilton daar in 2016 in hun Mercedessen deden, kan het weer een mooie middag worden met hopelijk een Nederlands succes!


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.