Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Doornbos: Barcelona heeft Max kickstart gegeven

maandag 14 mei 2018

Doornbos: Barcelona heeft Max kickstart gegeven

Barcelona heeft het seizoen voor Max de kickstart gegeven die hij nodig had! Max reed een foutloze race, op dat kleine momentje met Stroll na. De P3 was het maximum…met een beetje hulp van Ferrari natuurlijk :) Mercedes was te ver weg. The Driver of the Day reed namelijk niet in beeld en dat is meestal een heel slecht teken voor de concurrentie. Hammer Time is weer aangebroken!



VETTEL GOOIT POSITIE WEG, MAAR MOEST WEL
Max reed op het momentje met Stroll na ultrastrak, maar zoals gezegd had hij wel wat hulp van Ferrari nodig om naar het podium te komen. Ik denk dat hij Kimi, ook als de Fin niet kapot was gegaan, qua performance wél had kunnen hebben. Vettel was normaal gesproken een lastiger verhaal geworden. Die gooit zijn goede baanpositie zelf het raam uit met die extra stop, maar die bleek hard nodig want de Ferrari vrat zijn banden op.

Max' moment met Stroll had nog wel slechter kunnen aflopen

Het lijkt erop alsof Hamilton zijn mojo terug heeft en Vettel deze aan het verliezen is. We hebben vaker gezien dat Ferrari heel sterk uit de startblokken kan komen aan het begin van het seizoen maar de ontwikkelingsslag niet bij kunnen houden. Teams als Mercedes en Red Bull hebben zichzelf bewezen als het gaat om ontwikkeling in het seizoen. 

De Ferrari van Vettel, die als coureur bekend staat om zijn vloeiende rijstijl en niet agressief voor de banden kon in Barcelona op zondag de pirellis onder zijn Ferrari niet heel houden. Ook al zag het er op tv niet zo uit, de linkervoorband met name was op en zou nooit nog eens 25 ronden kunnen rijden en daardoor ging de Duitser naar binnen voor een verplichte stop om de finish te kunnen halen. 

MET HAMILTON IN DEZE VORM PEPERDUUR
Het hielp ook niet dat het een langzame stop was, want die anderhalve seconde extra was precies wat Max nodig had om voor Seb te blijven. Het was een strategische fout en niet alleen omdat Vettel zo zijn podium verliest, maar vooral omdat het serieus punten voor het WK kost. Hamilton heeft een geüpdate Mercedes die hij nu wél naar zijn hand kan zetten. Dan is ie ongenaakbaar en dan moet je als Ferrari geen steken laten vallen.

De pole-ronde van Lewis kwam zaterdag nog een beetje uit het niets. Want tot die tijd was Bottas eigenlijk het hele weekend de snellere geweest. In Q3 was Lewis daar ineens en daarna hebben we hem eigenlijk pas weer op het podium teruggezien. Hij ruikt voorzichtig zijn vijfde wereldtitel al en dan is hij meedogenloos!

PIRELLI MAAK EEN ECHTE KEUZE!
Het is tot nu toe wel een beetje het Pirelli-kampioenschap. Dit weekend zijn ze in ieder geval te zwaar op safe gegaan. Door de virtual safety car voor Esteban Ocon is het nog een leuke race geworden, want anders hadden we naar een Pirelli-parade zitten kijken. Ze zijn natuurlijk bang voor imago-schade. In het verleden klapten er nog wel eens een paar bandjes en dat heeft commerciële gevolgen.  

Waarom gaan die gasten niet gewoon wat extremer zitten? Sla nou eens een compound of twee over! Dus bied de teams bijvoorbeeld hypersofts, softs en harde banden aan. Dan verplicht je de teams bijna tot een tweestopper en tot het maken van echte keuzes. 

Nu zag je in de kwalificatie al dat de supersofts bijna net zo snel waren als de softs. Het klopt niet dat Ricciardo op een hardere compound bijvoorbeeld slechts 2 duizendste van een seconde langzamer is over een ronde van 4,5 kilometer. Daar moet een veel groter verschil in zitten. Nu kun in de kwalificatie en in de race niet echt meer een alternatieve strategie uitpluizen en dat is bijvoorbeeld voor Red Bull doodzonde.

Die kunnen op zaterdag voor de pole nog niet echt een vuist kunnen maken. Nog steeds omdat de krachtbron vermogen tekort komt ten opzichte van Ferrari en Mercedes

GROSJEAN DOET ALLES FOUT WAT HIJ FOUT KAN DOEN
Maar goed Monaco komt eraan en dat is altijd spektakel. Ik kan maar een iemand noemen die er met lood in schoenen naartoe gaat en dat is Romain Grosjean. Het is namelijk niet bepaald een baan waar je zonder zelfvertrouwen moet rijden. En veel minder vertrouwen dan Grosjean kun je bijna niet hebben. De laatste tijd staat hij al ongeveer zeven keer per weekend naast de baan, maar Barcelona was een absoluut dieptepunt. 

Grosjean beëindigt race voor drie man

Bij die crash in de eerste ronde, waarmee hij ook nog Hülkenberg en Gasly eruit kegelt, doet hij zo ongeveer alles fout wat je fout kunt doen. Je kunt je bijna niet voorstellen dat deze man ooit serieus goed was. In zijn Lotus-tijd reed hij podium na podium en als fabrieksrijder bij Renault heeft Grosjean toch ook indruk heeft gemaakt. 

Op het moment dat hij spint, weet hij dat hij zijn Haas kwijt is. Dan kan je op twee manieren reageren. Ten eerste je rem intrappen en dan glijd je naar achter op vier wielen, maar dan heb je vier flatspots en het risico dat je vast zit in het grind.

De tweede optie is je stuur volledig meesturen en het gas erop houden. Dan maak je on the spot een 360-turn. Ook met die snelheid. Grosjean doet van ales wat, hij twijfelt zo. Hij stuurt tegen, blijft tegensturen, knijpt zijn koppeling in, geeft gas. Hij vliegt in een rookwolk overdwars terug de baan op en maakt er zo echt een zooitje van.

Grosjean heeft voor zijn stunt drie strafplekken gekregen bij de GP van Monaco. Hij zit er mentaal helemaal doorheen. Die strafpunten op zijn licentie zijn goed want dat levert uiteindelijk een race schorsing op, maar alsjeblieft weg met die gridstraffen. Een nieuw weekend, nieuwe ronde nieuwe kansen.

MONACO ZO KRAP, ZO LISTIG, ZO GAAF!
In tegenstelling tot Romain heb ik trouwens wél onwijs veel zin in Monaco! Elke training zit je daar al op het puntje van je stoel. Het is zo listig en het is er zo krap. En tot nu toe is 2018 het jaar van de crashes dus dat belooft wat. Het is echt belangrijk dat je rustig opbouwt. Pas gedurende het weekend komt meer grip op het asfalt. Het is een kwestie van steeds iets meer tegen die vangrail aan te durven leunen zonder je wagen op te vouwen.

Max heeft tot nu toe nog niet veel kunnen laten zien in Monaco, maar de RB14 is gemaakt voor het stratencircuit. Wat dat betreft kwam het podium in spanje ook net op tijd, want hij gaat wél met vertrouwen naar zijn woonplaats en confidence is key!


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.