Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Doornbos: 'Doodsaai, maar heldenrit van Ricciardo'

maandag 28 mei 2018

Doornbos: 'Doodsaai, maar heldenrit van Ricciardo'

Misschien dat Hamilton en Alonso terecht klaagden over een doodsaaie Grand Prix van Monaco, maar één iemand heeft een absolute heldenrit gereden! Daniel Ricciardo hield in een steeds verder uit elkaar vallende Red Bull 50 ronden lang Vettel af voor zijn mooiste overwinning ooit. Al had hij geen power meer, waren zijn banden bijna aan gort en raakten zijn remmen oververhit, no way dat hij die nog uit zijn handen liet glippen.

De herlaadbare energiemotor deed niks meer na 18 ronden. Ricciardo miste daardoor 160 PK. Dat is bijna 25 procent van zijn totale vermogen. In het bochtige gedeelte van het circuit merk je daar weinig van en doet het waanzinnige chassis van Red Bull het meeste werk , maar hij miste vermogen om van zes naar zeven te komen op de snelle stukken. Ook zijn remmen achter raakten overhit door het verlies van de MGU-K en moest daardoor de rembalans naar voren schuiven.

MAX HAD HIER MOETEN TOESLAAN
Hoe pijnlijk ook voor Max, maar Ricciardo was niet alleen dé man van het weekend, Red Bull had ook dé auto van het weekend. Hoe vaak is dat in de afgelopen jaren gebeurd dat ze zo dominant zijn? Ze moesten hier toeslaan. Ricciardo deed dat en Max heeft dat door zijn eigen fout niet kunnen doen.

Die crash in de derde vrije training was een pure rijdersfout. Zelfs al wordt Max afgeleid door Sainz, dan had hij de skills moeten hebben om die ronde te laten schieten. Dat betekent van je gas af gaan, die chicane rechtdoor nemen en terug naar de box. Het gaat namelijk nergens meer om. Je staat al eerste, het is maar een training en er zijn nog maar een paar minuten te gaan.

De derde vrije training is het slechtste moment om die schade nog te herstellen, want de kwalificatie is zo snel daarna en als die ergens belangrijk is, is dat in Monaco. Het leek de monteurs zelfs nog te lukken, maar toen bleek er een kwartier voor Q1 een scheur in de versnellingsbak te zitten door de impact van de crash. Die moest er dus uit en toen was Max gezien.

ZOVEEL KANSEN KRIJG JE NIET
Zoveel kansen krijg je ook niet om in Monaco te winnen. Je moet er als coureur dan staan. Als Verstappen de kwalificatie had gehaald en daarin normaal had gereden, was hij minstens tweede geworden en was dat misschien al een tegenvaller geweest. Het momentum dat hij in Barcelona had gecreëerd voor zichzelf, trapt hij nu keihard de grond in.

Het is elk weekend wat. Het kost het team serieuze punten en geld en levert veel ruis op. Dit kan je niet lang volhouden. Zelfs als je Max Verstappen heet niet. Overigens denk ik wel dat relatie tussen hem en team nog gezond is hoor. Ze kijken naar de lange termijn. Verstappen is nog steeds maar 20, heeft 3 GP’s gewonnen en genoeg heldenritten op zijn naam staan. Helaas hebben we dit jaar alleen nog niet gezien.

Pijnlijk genoeg voor hem dat zijn buurman met die beker in zijn handen in hetzelfde gebouw de hele nacht aan het feesten is geweest. Die muziek hoorde hij waarschijnlijk zelfs door de muren heen. Bovendien hangen er nu foto’s bij de Automobile Club Monaco van racewinnaar Ricciardo. Dat had hij ook kunnen zijn.

IN CANADA ALLES WEER ANDERS
Maar deze buitenkans op glorie heeft Verstappen laten liggen. Over twee weken in Canada is alles weer anders. Dat is een vermogencircuit en geen behendigheidscircuit. Op papier rijden de Bulls daar weer voor P5 en P6 in de kwalificatie. Ze krijgen iets van een upgrade van Renault, maar het lijkt me sterk dat ze dat in de kwalificatie veel gaat helpen. Tenzij ze zich een nulletje vergist hebben en er in plaats van 15 PK 150 bij komen natuurlijk.

In de race is dat anders. Het gat op zondag tussen Mercedes, Ferrari en Red Bull was al klein dus dan zijn er meer dingen mogelijk.

INHALEN HAAST ONMOGELIJK IN HET PRINSDOM
In Montréal kun je in ieder geval een stuk makkelijker in halen dan in Monaco. Dat was gisteren natuurlijk een drama. Alleen als je zoals Max met een van de beste auto’s achteraan start, gaat het in het begin nog wel. Een aantal jongens kiest er dan ook voor dat gevecht niet aan te gaan:

Maar je zag ook dat hoe verder Max naar voren kwam, hoe moeilijker het werd. De actie op Sainz was al op de limiet en daarna komt hij toch ook vast te zitten achter Hülkenberg. 

VETTEL EN HAMILTON VONDEN HET BEST
Het feit dat in Monaco bijna niet te passeren valt, heeft Ricciardo ook geholpen. Uiteraard heeft hij weergaloos en foutloos gereden, maar ze reden achter hem niet met vol risico. Vettel en Hamilton maken zich nog geen zorgen om Ricciardo voor het kampioenschap, die staat nog te ver weg. Zo bezien is een tweede en derde plaats ook prima.

Het zijn rekenmeesters die langere termijn-spelletje spelen. Mercedes weet dat het op andere circuits de schade wel weer kan inhalen. Die bouwen een auto voor een heel seizoen en van tevoren is ook bekend dat Monaco niet hun sterkste baan is. Dan is zeven punten verliezen aardige damage-control.

Maar goed, daar zal Ricciardo niet om malen. Die is nog steeds aan het vieren, vermoed ik. Ik vlieg vandaag nog naar Monaco, dus ik zal hem meteen even uit het zwembad vissen ;)


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.