Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Doornbos: 'Bottas rijdt Lewis om oren, Max foutloos'

maandag 11 juni 2018

Doornbos: 'Bottas rijdt Lewis om oren, Max foutloos'

We hebben weleens spannendere races gezien dan in Canada, zal ik maar zeggen. Qua entertainment niveau was het een drama, maar met individuele prestaties sprongen een paar coureurs er wél uit. Vettel, Bottas en natuurlijk Max waren uit de kunst en aan de andere kant heeft Hamilton weleens een beter weekend gehad en dan was er natuurlijk nog Lance Stroll…



FOUTLOOS WEEKEND EN WEERGALOZE KWALI VAN MAX

Dit foutloze weekend had Max wel even nodig om uit de dip van Monaco te komen. We zeggen allemaal steeds dat het wel goed komt, maar hij moest het nog wel even zelf doen. In de drie trainingen was hij de snelste en die laatste ronde in Q3 was echt weergaloos. Alleen op de rechte stukken, op motorisch gebied dus, verloor hij het daar van Vettel.

Max heeft ook Ricciardo fair en square verslagen. Uiteindelijk pakt hij zelfs nog the fastest lap-award van hem af (met een beetje hulp van de te vroege vlagger natuurlijk :). Dat is niet alleen leuk omdat je er extra prijzengeld voor krijgt, maar het levert ook prestige op en staat lekker op je cv.

MERCEDES VERLIEST DOMINANTIE: HAMILTON FERRARI?
Racewinnaar Vettel had dit resultaat gezien zijn uitgelaten reactie ook niet verwacht, maar er was niks op af te dingen. Ferrari was baas in Montréal en dat was lang geleden. In 2004 hadden ze hier voor het laatst gewonnen. Mercedes lijkt langzaam de dominantie te het verliezen. Logisch ook na vier jaar. Je blijft niet 10 jaar aan de top.

Misschien dat Hamilton daarom wat langer wacht met het verlengen. Bijna alsof hij denkt: 'Als ik nog wat kan vinden, verlaat ik dit zinkende schip en ga ik nog een keer bij Ferrari aan de slag.' Dat zou wel wat zijn zeg! Vettel en Hamilton bij elkaar. Dat kan bijna niet eigenlijk. Dan heb je niet alleen 9 wereldtitels bij elkaar, maar ook twee enorme ego’s met al het vuurwerk van dien.

BOTTAS RIJDT LEWIS OM DE OREN
Bottas heeft Hamilton in ieder geval om de oren gereden op Lewis zijn favoriete circuit. Hij had al zes keer gewonnen en laatste drie jaar op pole gestaan. Toch heb ik het idee dat je de vorm van Hamilton een beetje kunt aflezen aan zijn posts op social media de week voor de race. Als hij het druk heeft gehad met Tommy Hilfiger-shows en feestjes kun je voorspellen hoe het weekend gaat zijn. Lijkt alsof er dan een beetje scherpte mist.

Bottas houdt Max af

Bottas heeft het smetje over zijn vermeende gebrek aan agressiviteit weggepoetst. In Barcelona was het nog een beetje van ‘na u, na u’, maar in de eerste ronde met Max in Canada zag je dat hij ook van zich kan afbijten.  Hij mag heel tevreden zijn over zijn seizoen. Alleen door pech in de eerste races staat hij niet bovenaan. Dit helpt zijn zelfvertrouwen.

Alleen brandstofmanagement van Bottas liet nog iets te wensen over, want Verstappen was hem in die laatste ronde echt bijna nog voorbij. Maar uiteraard moet vooral zijn team dat in de gaten houden: 

Met de 100 kg brandstof kun je niet de hele race voluit gaan. Gelukkig verdwijnt die benzine-restrictie volgend jaar. Het is belachelijk dat het bestaat. Het zorgt er nu alleen maar voor dat de coureurs onnodig niet voluit kunnen. Dan krijg je dus rondetijden die 5 seconden langzamer zijn dan in qualifying en dat is doodzonde.

HET GEVAL STROLL EN DE TELOORGANG VAN WILLIAMS
Ik probeerde het op te nemen voor Stroll, maar hij maakt het me wel erg lastig. Hij riep eerst nog over de boordradio over een leeglopende band, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Hij verloor gewoon de controle en ramt de Toro Rosso in de muur. Niemand krijgt dat daar voor elkaar in die bocht. Die neem je normaal gesproken volgas.

Stroll versus Hartley

Natuurlijk legt Hartley zichzelf wel op de penaltystip, want het is niet een stuk waar je normaal naast elkaar rijdt, maar je verwacht niet dat iemand je zo in het decor prakt. Williams is een zoekend team. Sirotkin kwam gisteren op twee ronden binnen en dat was het dan. Canada heeft met die rechte stukken bovendien een baan die ze zou moeten liggen met hun Mercedes-motor.

Er is onrust in de fabriek. Claire Williams heeft gekozen voor rijders met geld, maar het geld komt niet op de goede plekken terecht. Ik sprak met hun testcoureur Robert Kubica en die zei ook ‘met 2 testdagen is die auto niet te redden. Elk weekend kiezen we de zachtste band in de hoop dat de wagen nog een soort van grip heeft.’ Het is pijnlijk te zien.

Designer Paddy Lowe was natuurlijk als big man bij Mercedes binnen gehaald, maar dan zie je dat hij niets is zonder een team van engineers. Schumacher was daar goed in. Toen hij naar Ferrari ging, op dat moment een team dat niks kon, nam hij een groep goede mensen mee. Red Bull heeft dat ook gedaan. Adrian Newey is het gezicht, maar er zijn er wel wat meer mee gekomen om hem te ondersteunen.

VREES VOOR PAUL RICARD
Nu naar Paul Ricard in Frankrijk. Niemand heeft daar natuurlijk nog geracet, maar het is wel een testcircuit. Ik kan hem bijvoorbeeld dromen. Ik vrees wel een beetje voor het spektakel, want je kunt er af vliegen en dan rijd je gewoon een stuk rechtdoor op de eindeloze uitrij-stroken en sluit je weer aan. Het is wel goed nieuws voor Stroll bijvoorbeeld, want het is bijna onmogelijk daar schade te rijden.

Maar met vijf races in de komende zes weekenden is er genoeg te genieten voor fans en coureurs . Laten we hopen dat Pirelli nu alsjeblieft ook een keer luistert naar de fans en een keer een compound overslaat. Het zou trouwens ook weleens fijn als de banden slijten. Dat Bottas dik 35 ronden op ultrasofts kan rondrijden in Canada is echt belachelijk. Die eenstoppers zijn killing voor de spanning.  


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.