Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Doornbos: 'Kippenvel duimendik door Max'

dinsdag 3 juli 2018

Doornbos: 'Kippenvel duimendik door Max'

Drie, twee, een en de eerste van 2018 is binnen! En hoe! Max kwam als volksheld over de finish voor de oranjezee in Spielberg! Het kippenvel staat nu nog duimendik op mijn armen. Unieke taferelen, want ik denk dat zowel Max als die Nederlandse fans dit ook niet hadden kunnen dromen.

Een prachtige ontlading ook na zoveel kritiek en een moeizaam begin van het seizoen. Hij is zo sterk mentaal. Bij Red Bull kan hij nu echt niet meer stuk. Ik wil niet zeggen dat ze kansloos dachten te zijn op hun thuisbaan, maar Red Bull had zich absoluut niet rijk gerekend.

Ze hadden hier nog nooit gewonnen en een podiumplek was denk ik het gehoopte maximum. In de kwalificatie zat er nog een heel groot gat tussen Mercedes en The Bulls. Met alle updates leken De Zilverpijlen ouderwets dominant, maar dat pakte nogal anders uit…

MOVE OP KIMI MIX VAN AGRESSIE EN BEREKENEND
Maar eerst terug naar Max... Die manoeuvre op Raikkonen was subliem. Ik zat op het puntje van mijn stoel, want als dat met die snelheid mis gaat, is het ook goed mis. Tegelijkertijd was het een goede mix van berekenend rijden en agressie bij de start. Je ziet hem groeien. Hij houdt de lange termijn in het oog, maar als Max dan dat gaatje ziet bij Kimi, gaat hij er wel voor. 

De start en move van Max

In die bocht haalt in principe niemand in. Daar rijden ze in de vijfde, zesde versnelling. Je bent knettergek als je hem er daar naast zet. Waarom het dan toch kon? In de openingsronde rijdt iedereen nog met volle tanks en is het een beetje glibberen en glijden. Kimi was al twee keer naast de baan geweest en had dus ook wat vuil op zijn banden.

Het scheelde natuurlijk ook dat Verstappen de aanval inzette op de ervaren Raikkonen. Hij liet hem leven, terwijl een ander, die daar voor het eerst rijdt, misschien wel de deur hard dicht gooit.

ONWERKELIJKE DINGEN MET DE AUTO
Max heeft zich binnen het team geprofileerd als dé man die bijna onwerkelijke dingen kan met die auto. Ricciardo, met al zijn ervaring, kreeg het hele weekend die set-up niet voor elkaar. Daar betaalde hij de prijs voor op zondag. Hij kon zijn bandenslijtage niet onder controle krijgen en moest dus een extra pitstop maken.

Het bandenmanagement van Max verklaard

Je zag het al tijdens de kwalificatie. Bij het op het gas gaan na de bocht was Daniel altijd agressief met dat extra stuurbeweginkje en bij Max was dat niet zo. Dat betekent dat hij beter zijn tractie kwijt kon en dus kon hij in de race ruim 50 ronden rijden op de softs en ook nog eens de jagende Raikkonen afhouden, terwijl Ricciardo zijn banden al na 26 ronden had opgerookt.

Ferrari had een hele goede auto, maar ik denk dat Max het nog wel vijf ronden zo had vol kunnen houden. Het was niet goed voor onze hartslag geweest, maar hij had het echt onder controle.

MERCEDES BLUNDERT WEER OP DE PITMUUR
Het Red Bull team heeft optimaal gepresteerd aan de pitmuur en in de box. In tegenstelling tot Mercedes. De grote verliezer van de dag. Ik denk dat we nu toch wel kunnen zeggen dat ze behoorlijk steken laten vallen op strategiegebied. In China werden ze al gepiepeld en nu weer. Je moet wel snel kunnen schakelen namelijk.

Nu hadden ze na het uitvallen van Bottas een halve ronde de tijd, deden ze niks en gingen allebei de Ferrari’s en Red Bulls wél naar binnen. Natuurlijk kostte dat Hamilton zijn winst, maar je ziet ook dat hij wel erg emotioneel in de wedstrijd zat. Hij is minder koelbloedig dan we denken.

Het team maakte een megafout door hem niet naar binnen te roepen achter de virtual safety car, maar dan moet je ook gaan denken: hoe kan ik aan damage control doen en zorgen dat ik nog vierde word? Nu bleef hij veel te lang hangen in die klaagstand. Dat zelfs de chief strategist, James Vowles, over de boardradio kwam om zijn excuses aan te bieden voor miljoenen mensen, is wel heel bijzonder.

De boordradio's van Hamilton

VETTEL LACHENDE DERDE
Toen Hamilton even later ook uitviel, was Vettel helemaal de lachende derde. Hij reed eigenlijk niet eens een heel bijzondere race, maar heeft een podiumplek en veel belangrijker de leiding in het WK weer (146-145). Ik ben overigens ook heel blij dat ze bij Ferrari Vettel en Raikkonen niet nog hebben laten switchen voor die 3 extra puntjes.

OVER DRIE DAGEN ALWEER SILVERSTONE
En we gaan in volle vaart door, want over drie dagen starten de mannen de motoren alweer op SIlverstone. Ik ben benieuwd of het bij Hamilton nog steeds tussen de oren zit of dat hij de frustratie voor zijn eigen fans van zich af kan rijden? Misschien wel met een nieuw contract in de pocket zou je zeggen van wel!

Max is er sowieso klaar voor. Het circuit in Engeland is misschien niet ideaal voor Red Bull, maar die gekke Nederlander heeft in Oostenrijk al bewezen dat dat niet perse hoeft uit te maken ;) En wie weet, misschien gaat hij zich dan ook nog om de bovenste WK-plaatsen druk maken. We zijn nog niet eens halverwege het seizoen en typische Bull-baantjes in Singapore en Hongarije staan nog voor de deur!


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.