Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Doornbos: 'Britse poepstart Lewis en Max baalt terecht'

maandag 9 juli 2018

Doornbos: 'Britse poepstart Lewis en Max baalt terecht'

Er was een periode in de Britse GP dat ik dacht dat het een optocht zou worden, maar gelukkig was daar Marcus Ericsson in zijn vliegende Sauber en alle gevolgen vandien. De laatste ronden heb ik geen moment mijn ogen van het scherm kunnen houden! Twee Ferrari’s en twee Mercedessen die op centimeters van elkaar strijden om de winst? Smullen. Helaas kon Max met zijn Bull niet mee in dat geweld.

POEPSTART EN DE TIK VAN KIMI
Het begon op Silverstone spectaculair en dat had alles te maken met de poepstart van pole-sitter Hamilton. Lewis zakte met al die wielspin weg, kwam in het gedrang terecht en kreeg toen die tik van Kimi. Logisch dat hij toen dacht ik ga hem nooit meer winnen.

De start van Hamilton

Hij werd na dat akkefietje met Raikkonen goed gemanaged door zijn team. Hij voelde zelf wat dingen aan de auto. Normaal gesproken loop je ook op zijn minst een lekke band op bij zo’n tik. Daar heeft hij mazzel gehad. De engineers hebben alles nagekeken en hem gerust kunnen stellen. Daarna kon Lewis met hoofd naar beneden richting zijn uiteindelijke P2. 

KEGELT FERRARI EXPRES?
Hamilton was na afloop bloedchagrijnig en gunde aanstichter Raikkonen op het podium geen blik waardig. Zoals James Allison van Mercedes ook zei: ‘Is it incompetence or deliberate?’ Dit geeft weer reden tot nadenken en verhit de kampioenschapsbattle tussen Ferrari en Mercedes. Het is nu de tweede race in de Triple Header waar een Ferrari een Mercedes er bij de start afkegelde.

In de Franse Grand Prix schatte Vettel zijn rempunt al volledig verkeerd in en knalde zo Bottas eraf. Beide mannen schade, maar uiteindelijk was de Fin de grote verliezer. De straffen van 5 en 10 seconden die de Ferrari mannen kregen, voelen ook niet echt aan als rechtvaardig voor het verpesten van iemand anders zijn race.

Het is een groot gevecht in het rijders WK maar ook bij de constructeurs waar de belangen heel groot zijn en er kostbare punten verloren zijn door Mercedes. Met opzet zal het niet zijn geweest in mijn optiek, want dat is nog lastiger dan je denkt. Iemand eraf rijden en de schade ook voor jezelf controleren tot alleen een korte tijdstraf is niet expres te doen.

Het is wél heel raar dat Kimi nu ineens 10 seconden tijdstraf krijgt. Daar zet de FIA zichzelf mee te kakken. Ik heb er geen uitleg voor. Het was exact dezelfde situatie als in Frankrijk met Vettel en Bottas en toen kreeg Vettel maar 5 seconden aan de broek.

KAPOTTE BULL EN LEGE HANDEN MAX
Max heeft een wereldrace gereden, maar er zat niet meer in die auto en uiteindelijk stond hij met een kapotte Bull en lege handen naast de baan. Zijn elektronisch rempedaal weigerde dienst. Dat kun je normaal maar heel klein beetje intrappen. Dat gaat om millimeters. Als het pedaal naar de grond gaat, is dat een heel slecht teken. Dan schrik je wel even.

De problemen bij Max

In dit geval was het een elektronisch probleem. En zo kreeg een rommelig weekend bij Red Bull een passend slot. Ricciardo klaagde al over downshifts die niet werkten en zijn DRS deed niks in de kwalificatie. Die issues komen toch net iets te vaak voor. Daar kun je ook de motorleverancier de schuld niet van geven.

Natuurlijk klaagde Max na afloop ok over een gebrek aan vermogen, maar ik weet niet of het zin heeft zo te hakken op Renault, want je moet nog 11 weekenden met elkaar door. Tegelijkertijd snap ik het wel. Het voelt niet eerlijk als je de top-4 zo snel ziet wegrijden. Op Silverstone is de auto zo belangrijk dat je als coureur nauwelijks verschil kunt maken.

Daardoor waren de verschillen tussen top-6 en de rest ook zo enorm groot. Gelukkig komen er een paar weekenden aan (Hungaroring, Singapore ), waar Red Bull zich beter voelt en motorvermogen een mindere rol speelt.

RIJDERSCARROUSEL OP SLOT?
Nog even over de rijderscarrousel. Ik denk dat in de drie topteams volgend jaar alles hetzelfde blijft. Ricciardo heeft misschien wel te lang zijn kaarten in handen gehouden en heeft nu eigenlijk geen andere opties dan Red Bull meer.

'Where’s he gonna go', zei Helmut Marko al. Het verschil met Max is ook groot aan het worden. In kwalificatie én in de race is hij meer en meer de teamleider. Uiteraard zijn daar excuses voor te bedenken, maar het momentum is Ricciardo kwijt. Dus ik zeg: teken gewoon bij en ga weer racen!

Bij Ferrari is Vettel duidelijk de eerste man. Hij is altijd net even sneller dan Kimi. Voor Ferrari wordt het desalniettemin nog een lastige keuze tussen Kimi en Charles Leclerc. Moet je die ervaring verruilen voor het supertalent dat Leclerc is? Want hoe snel past hij zich aan? Het moeten winnen van races, maar vooral kan hij tweede rijder spelen?

LECLERC EERST NAAR HAAS
In heel zijn carrière is hij tot nu toe eerste rijder geweest. In de karts, GP3 en de Formule 2. Ook nu bij Sauber. Ze moeten er een keer een ei over gaan leggen, maar misschien gaat Leclerc nog een tussenstap maken bij Haas…Grosjean is echt op de zelvernietigingsknop aan het drukken daar.

Vrijdag had hij al een Haas afgeschreven en daarmee was de vierde plek van Oostenrijk snel weer vergeten. In de race gingen Magnussen en hij weer met elkaar in de slag en reden ze elkaar van de baan af. Dat kan niet langer goed gaan. De crash met Sainz was ook zijn fout, wat mij betreft.

Hij had een hardere compound band en dus niet de grip. Toen Sainz naar binnen kneep, tikte hij hem aan. Hij moet voelen dat hij de bocht op die manier niet haalt en dan maar van zijn gas en achteraan aansluiten.

HOCKENHEIM KAN OOK VAN FERRARI ZIJN
Maar goed. Ik ben vooral aan het genieten van een WK battle zoals we die jaren niet hebben gezien. Jammer dat de volgende race pas over 2 weken is. Even rust en dan Duitsland. Van oudsher een Mercedes-circuit vanwege die twee lange rechte stukken, maar Ferrari heeft de motor inmiddels ook zo goed voor elkaar die kunnen ook daar winnen! 


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.