Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Speelt Ferrari vals?

zaterdag 21 juli 2018

Speelt Ferrari vals?

De Formule 1-krachtbron van Ferrari is volgens de concurrenten nu de sterkste van allemaal. Dat zorgt vooral bij Mercedes voor een hoop hoofdbrekens.

'Ik heb de laatste vier jaar Christian Horner regelmatig horen klagen over vermogen, dus daar wil ik me niet aan wagen', aldus Toto Wolff, na de kwalificatie voor de GP van Duitsland. Sebastian Vettel wist daarin Valtteri Bottas met 0,2 seconde af te troeven in de strijd om pole position. 'Maar we verliezen meer ten opzichte van Ferrari, volgens mij wel een halve seconde per rondje op de rechte stukken.'

ONDERZOCHT DOOR DE FIA

Volgens de Mercedes-teambaas is de Ferrari-krachtbron al sinds de GP van Canada flink verbeterd, vooral in de kwalificatie en bij de start van een race. In Monaco werd het accupakket van Ferrari (dat in tegenstelling tot de andere fabrikanten uit twee delen bestaat) nog onderzocht én vrijgesproken door de FIA.

De concurrentie vermoedde dat de meetsensoren van het autosportorgaan omzeild zouden worden om meer energie te leveren. Desondanks stelt het Duitse Auto Motor und Sport nu dat Ferrari volgens GPS-gegevens van Mercedes en Renault over 40 pk meer beschikt, mogelijk middels een softwareverbetering.

 

'WE SNAPPEN ER NIKS VAN'

Wolff: 'We snappen er niks van, maar we moeten vooral naar onszelf kijken en niet naar Ferrari wijzen. Het is te gemakkelijk om te zeggen dat ze illegaal bezig zijn. Ik wil liever weten hoe wij dit ook kunnen doen - en zo niet, hoe iemand anders het wel voor elkaar krijgt.

Alle auto's met Ferrari-krachtbronnen hebben vandaag nieuwe onderdelen gekregen en daarmee Q3 gehaald, op één na. Dat is een opmerkelijke prestatie. Zoveel tijdswinst in zo'n korte tijd.'

Red Bull-teambaas Christian Horner meent eveneens dat de Ferrari-krachtbron nu de beste van allemaal is. Max Verstappen sluit zich daarbij aan: 'Je ziet duidelijk dat het fabrieksteam, Haas en Sauber stappen maken op powercircuits. 'Het is moeilijk te zeggen hoeveel ze precies gevonden hebben, maar het ziet er goed uit. Wij komen helaas toch al vier jaar vermogen tekort.'

BETROUWBAARHEID LIET HET AFWETEN

Naast het vermogensverschil met Ferrari staat Mercedes voor nóg een technische uitdaging. De betrouwbaarheid liet het namelijk afweten toen Hamiltons auto in Q1 van de kwalificatie op de Hockenheimring stilviel. 'Dat kwam door een hydraulisch lek, waardoor de stuurbekrachtiging uitviel en Hamilton de eerste bocht niet goed haalde en op de kerbstones belandde', licht Wolff toe.

'Zo'n probleem hebben we in Oostenrijk ook gehad met Bottas. Het is nog onduidelijk wat er nu gebeurde. Het kwam in elk geval niet door Lewis' rijgedrag. We moeten in elk geval hard aan de bak, zowel met de betrouwbaarheid als de prestaties van zowel het chassis als de motor.'