Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Doornbos: 'Hamilton geeft Vettel harde klap in gezicht'

maandag 23 juli 2018

Doornbos: 'Hamilton geeft Vettel harde klap in gezicht'

Waar een beetje regen al niet goed voor is! Vettel had zijn eigen Duitse Grand Prix met twee vingers in de neus kunnen winnen, maar stond na een minuscuul foutje beteuterd in het gravel. Lewis Hamilton zag daarmee zijn droomscenario uitkomen en deelde een ontzettend harde klap uit in de WK-strijd. Max hoopte met een bandengok nog mee te doen om de prijzen, maar helaas…

VETTEL HAD HEM MET 2 VINGERS IN NEUS KUNNEN WINNEN
Ik dacht na de start dat het weer zo’n GP zou worden waarin we maar zouden blijven hopen op regen die nooit zou vallen. Na een cleane start gebeurde er lang niets en het zag er naar uit dat Vettel alles onder controle had. Ferrari had Kimi met zijn vroege eerste stop opgeofferd. Het idee was dat hij daarmee de achterop komende Hamilton op zou vangen en Bottas uit zijn comfortzone zou halen. 

Dat werkte prima. Mercedes reageerde en daarmee was de focus op Vettel weg. Die had hem met twee vingers in zijn neus naar huis kunnen rijden. Gelukkig voor de race gebeurde dat niet. Niets ten nadele van Vettel natuurlijk, maar die druppels waren wel heel erg welkom.

Vettel in de fout

PEPERDURE FOUT KLAP IN GEZICHT
Natuurlijk waren het heeeel moeilijke omstandigheden en was het een zeldzame en een hele kleine fout. Maar het was echt een rijdersfout van Seb. Hij nam teveel snelheid mee in een lastige bocht die eigenlijk te langzaam is. Door die lage snelheid werkt alles wat je op die auto hebt aan vleugel enzovoort niet meer. Er zat geen temperatuur in de band en hij zat al aan de buitenkant. Één correctie, één blokkerend achterwieltje en het was klaar.

Ik denk nog steeds dat dit het jaar van Ferrari wordt, maar dit is een klap in het gezicht. Tegelijkertijd is het wel fijn dat het om dit soort momenten draait. Toen Mercedes nog dominant was, konden Rosberg en Hamilton elkaar er bijna straffeloos af knallen (denk aan Barcelona 2016), want dan werd nog steeds een van die twee kampioen. Tussen Ferrari en Mercedes zit bijna niks nu.

Ferrari heeft op motorengebied het stokje van Mercedes wél overgenomen en liggen daarmee ook meteen onder een vergrootglas. Gaat alles wel volgens de regels? Mercedes wil daar overigens niet aan. Toto Wolff zegt: 'Wij moeten terug naar de fabriek en kijken wat we over het hoofd hebben gezien.'

Het zit met name in de MGU-K. Ferrari heeft iets gevonden in de software waardoor ze de energie uit de batterij beter om kunnen zetten in vermogen en dus koppel bij het accelereren uit de bochten. Van 0 naar 300 kunnen alle motoren in de F1, maar het gaat erom hoe snel je er bent. Ferrari doet dat nu het snelst. In korte bochten pakt het de winst.

Maar goed het resultaat na Hockenheim is nul punten voor Vettel en 25 voor Hamilton. Dat mag je van Lewis’ kant een droomscenario noemen. Zeker als je als veertiende aan de race begint en Seb van pole vertrekt. Hij heeft nu ook een buffertje van 17 punten voor een eventuele slechte dag. De Hungaroring is geen ideale Mercedes-baan, maar daar tweede of derde worden is dan ook geen ramp.

Met al die belangen is het ook heel begrijpelijk ook dat Mercedes Bottas terugfloot.Natuurlijk was het mooi dat hij bij de herstart het gevecht aanging met Hamilton, maar langs de pitmuur zal er toen wel wat zweet langs moeilijk bereikbare plekken gelopen zijn. Als je grote WK-concurrent uitvalt, wil je niet het risico lopen dat je er zelf door je teammaat wordt af gereden.

De boodschap over de boordradio was duidelijk en Bottas snapte ook wel hoe het zat. 'OK prima' en geen gezeur verder.

Die duidelijkheid had Raikkonen eerder ook wel kunnen gebruiken

GOK VAN MAX FOUT, MAAR TE BEGRIJPEN
Misschien hadden we van tevoren op meer gehoopt, maar voor Verstappen zat er niet veel meer in dan de vierde plaats. Afgaande op het materiaal waarmee hij het moest doen en datgene wat hij tegen is gekomen tijdens de race was dit maximaal. Zeker het verschil in engine-performance tussen The Bulls enerzijds en Ferrari en Mercedes anderzijds was shocking.

Het leek er vrijdag in de training nog even anders uit te zien met P1 voor Ricciardo en Max. Ook de kwalificatie-pace in Q2 was hartstikke fijn, maar zoals zo vaak werd het verschil gemaakt in Q3 en dat verschil was enorm (0,7 seconden naar Vettel). Red Bull moet zich op zaterdag zorgen gaan maken om Haas. Voorheen konden ze vooruit kijken, maar nu komt het gevaar van achteren.

In de race gokten ze bij Red Bull toen de regen viel, maar de keuze voor intermediates was achteraf de verkeerde. Tegelijkertijd begreep ik hem ook wel. Max had niets te verliezen. Zonder die gok wordt hij ook vierde en als het wel doorzet, kun je zoveel goedmaken. Als hij in de regen als eerste op het juiste rubber rijdt, zit winst er in.

OP NAAR DE HONGAARSE BAKPLAAT
Komend weekend zitten we alweer op de Hungaroring. Een bandengevoelig mini-baantje met altijd hoge temperaturen. Het ligt in een soort kom, waar bijna geen wind is, dus echt alsof je op een soort bakplaat rijdt. Fysiek ook zwaar. Inhalen kan daar niet. Alleen door strategische keuzes. De zaterdag wordt smullen. Net als in Monaco kun en moet je in de kwalificatie misschien wel je race al winnen.

We gaan hoe dan ook een waanzinnige tweede seizoenshelft in. Ferrari staat al 11 jaar droog en het zou heel mooi voor de sport zijn als het weer lukt, maar dan wel in laatste ronde en in de laatste bocht! 


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.