Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Doornbos: 'Gefrustreerde Max weet meer dan wij'

maandag 30 juli 2018

Doornbos: 'Gefrustreerde Max weet meer dan wij'

De Grand Prix van Hongarije was het slotstuk van een slopende maand voor zowel mens als machine. Iedereen is toe aan een goede summerbreak en Max Verstappen en Red Bull al helemaal. De frustratie die er gisteren uit kwam, was de optelsom van drie jaar frustratie. Op een baan waarop Red Bull het beste dacht te zijn, kwam het bovendien niet in de buurt van Mercedes en Ferrari.



RED BULL LOOPT TEGEN MUUR OP
Voor Red Bull is het daarna wel een kwestie van echt aan de bak gaan. De RB14 was dit weekend niet de beste auto. Zelfs in racetrim niet. Bij Ricciardo leek het nog een goede race omdat hij van achteren startte, maar het was niet de wagen die we dachten te zien in Hongarije. Het hele seizoen hebben we geroepen dat de Hungaroring dé baan voor The Bulls zou zijn. Dan is één wagen op P4 heel mager.

Het is voor het eerst in de afgelopen vier, vijf jaar dat Red Bull zich niet als snelste team heeft ontwikkeld gedurende het seizoen. De laatste jaren was er telkens een stroeve start, maar kwamen ze door hun agressieve ontwikkeling megasterk terug. Nu doet Ferrari dat. Met dat verschil dat zij ook al sterk begonnen. Qua ontwikkeling op motorengebied én op aerodynamisch gebied is Ferrari nu leidend. 

Het lijkt wel alsof Adrian Newey en zijn design-team bij Red Bull tegen een muur zijn aangelopen. Ze weten niet meer hoe ze de wagen nog verder moeten ontwikkelen. Uit de aero kunnen ze het niet meer halen. Ze moeten iets nieuws gaan doen. En los van alle frustratie: op Renault heb je geen invloed. Uiteindelijk moeten je er gewoon inschroeven wat je van ze krijgt.

Max ontploft

GEFRUSTREERDE MAX WEET MEER DAN WIJ
Ik begrijp de teleurstelling van Max. Het hele weekend liep het al matig en dat op de plek waarop ze vooraf de beste kansen dachten te hebben. Hij zei na die mislukte kwalificatie al dat hij zich nog nooit zo slecht had gevoeld in een auto in de regen. Het is sneu om te zien. Het is punt is dat Max veel meer weet dan wij.

Misschien heeft hij al gehoord dat het dit jaar niet meer goed gaat komen. Zo van: 'We zingen het seizoen uit en gaan vol voor 2019.' Dat zou begrijpelijk zijn. Red Bull staat nu derde in de constructeursstand en dat blijven ze ook. Mercedes en Ferrari zijn veel te ver weg. Dan kun je maar beter eerder beginnen met het integreren van de Honda-motor dan tijd en geld verspillen aan deze wagen.

Ik heb Max nog nooit zo teleurgesteld gezien en vooral niet zo teleurgesteld gehoord ;) Het is een optelsom van drie jaar frustratie over de powerunit van Renault. Hij heeft gezien dat Ricciardo dit jaar al een aantal keer de dupe was van motorproblemen en wist dat het noodlot niet ver weg kon zijn. Als je er dan zelf alles aan doet en na een superstart na 5 ronden alweer klaar bent, ontplof je. 

Wat ook irriteert is dat Renault veel belooft, maar nooit met een echte grote stap komt. Je hebt nog liever dat ze zeggen 'Jongens het is een risico, misschien houdt hij de race niet vol, maar we kunnen zeker 75 PK bijschroeven. Nu is er met elke update nauwelijks of geen vooruitgang in performance en gaat ie bovendien nog steeds kapot.

Dat verklaart ook de tirade van teambaas Christian Horner. Red Bull betaalt heel veel, maar met 8 DNF’s in 12 races lopen ze veel prijzengeld en inkomsten mis. Maar goed. De Honda-motor is natuurlijk ook niet het gouden ei. Pierre Gasly wordt in de Honda-Toro Rosso mooi zesde, maar wél op 36 seconden achter de nummer 5. Dat zit niet alleen in het chassis. 

FERRARI DE BESTE, MAAR LEWIS LEIDT
Zoals ik zei is Ferrari op dit moment leidend op motoren- en chassisgebied, maar intussen is Mercedes op weg naar een vijfde wereldtitel op rij. De cijfers liegen niet en Vettel staat 24 punten achter op Hamilton. Natuurlijk zijn daar redenen voor en zijn er dure punten weggegooid. Seb’s crash op Hockenheim kostten hem al 25 punten en in de race op de Hungaroring had hij meer verwacht.

De do-or-die van Vettel op Bottas

Dat haperende linkervoorwiel bij Vettel’s pitstop was een dure, want daardoor kwam hij vast te zitten achter ‘ideale wingman voor Lewis’ Bottas. Ik vond het lekker dat hij uiteindelijk nog met een do-or-die-move op Bottas P2 pakt, maar dat was wél een risico. Zeker met die nulscore van vorige week in het achterhoofd. Als hij  zijn banden lek rijdt, wordt hij achtste of negende.

De fans kozen Ricciardo als Driver of the Day, maar eerlijk gezegd verdiende Hamilton dat veel meer. Hij heeft gedurende het weekend de auto echt naar zijn hand gezet. In de trainingen was er nog volop onbalans, spint hij uit de chicane, heeft hij blokkerende wielen en is het helemaal ruk. Vervolgens heerst hij in de kwalificatie in de regen en wint hij de race met 20 seconden voorsprong. Dan ben je de beste van iedereen.

De WK-strijd is nog zeker niet gestreden. Al zal Hamilton ook even met de ogen knipperen als hij ziet dat hij met zo’n gat naar Vettel de zomervakantie in gaat. Helaas voor ons gaat Red Bull niet meer aanhaken. Maar misschien ze nog wel voor een paar mooie verrassingen zorgen!

Max krijgt in Spa waarschijnlijk een gridstraf aan zijn broek omdat hij weer onderdelen moet wisselen. Dat is enorm jammer, maar dan kan hij als kleine troost voor eigen publiek nog een showtje weggeven en lekker inhalen. En Singapore komt er bijvoorbeeld ook nog aan. Dat is echt een baan als Monaco en dat soort stratencircuits zijn echt voor The Bulls gebouwd. 


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.