Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Doornbos: 'Deze pakken ze Max niet meer af'

maandag 27 augustus 2018

Doornbos: 'Deze pakken ze Max niet meer af'

Hij is binnen! Max heeft een podiumplek behaald voor zijn thuispubliek en die pakken ze hem nooit meer af. Zijn fans kregen zo waar ze recht op hadden na debacle vorig jaar en voor Red Bull voelt het ook als een overwinning. Ze kunnen op dit soort snelle banen dit jaar niet concurreren met Mercedes en Ferrari en dan voelt P3 vanaf P7 als het maximale.



GELUKKIG VLIEGT ALONSO AAN DE ANDERE KANT LANGS

Max reed strak en nam een berekenend risico in de eerste bocht. Natuurlijk heeft hij geluk dat die auto van Alonso dit keer aan de buitenkant over het veld vliegt en niet zoals na de crash met Grosjean in 2012 aan de binnenkant. Nu waren Raikkonen en Ricciardo de slachtoffers. Anders was Verstappen natuurlijk net zo kansloos geweest. 

De start van Max 

Hoe Max die twee Force India’s pakt, getuigt van absolute klasse. Het positioneren en het lezen van de situatie. Het is een goede keuze geweest van Red Bull om met die hele kleine achtervleugel te rijden. Je zag vaak dat ze door goede downforce weliswaar snel waren in bochtige stukken, maar sitting ducks waren in sector 1 en 3. Nu kon Max op topsnelheid bij blijven en met DRS er voorbij.

CHAGRIJN VAN LEWIS VERKLAARBAAR
De verdere race komt niet op de lijst van de mooiste van het jaar, maar de strijd om het kampioenschap is nog steeds ontzettend spannend. Vettel was goed agressief bij de start en knalde goed voorbij Hamilton. Natuurlijk had hij een beetje mazzel met de safety car. Hoewel Lewis ook niet zat te slapen bij de herstart. Hij blokkeerde zijn wielen bij zijn ultieme poging, maar uiteindelijk had Mercedes gewoon de snelheid niet.

Dat verklaart denk ik ook het chagrijn van Lewis na afloop. Mercedes moet vol mee in de ontwikkelingsslag. In voorgaande jaren konden ze het rustig aan doen, want Ferrari bleef altijd achter. Nu is het echt een strijd tot het einde. Alle resources gaan in deze auto’s.

RED BULL KAN PROFITEREN VAN WK-STRIJD
Dat kan een voordeel zijn voor Red Bull in 2019. Die kunnen eerder beginnen met de wagen van volgend jaar. Want die derde plaats in de constructeursstand is wel zeker. Onlangs hebben ze bij Mercedes een mannetje weggekocht bij de motoren afdeling. Dat is vrij anoniem gebeurd, maar die is nu al met Honda aan het werk. Met als grote doel die motor up to speed krijgen.

Een voordeel schijnt te zijn dat Honda volledig vrij is in het ontwikkelen van de power unit. Red Bull-engineer Adrian Newey en zijn team hebben gezegd dat ze er een chassis omheen gaan bouwen. Meestal is het andersom. McLaren zei bijvoorbeeld: 'Dit onze wagen en daar moet hij in passen.'

Dit is een partnership met ander niveau. Als je die Japanners hun gang laat gaan, komen ze misschien met een kanon, want ze kunnen het zeker. En Newey heeft ook al vaker bewezen een auto te kunnen bouwen.

WORDT NOG LANG SEIZOEN VOOR RICCIARDO
Het was gisteren de eerste race nadat Ricciardo had aangekondigd dat hij vertrekt bij The Bulls. Ik vrees dat het nog een lang seizoen voor hem gaat worden. Niet alleen in punten is Max hem nu voorbij, maar ook in snelheid. Na zijn domme fout in Monaco is Verstappen altijd sneller geweest. Zowel in kwalificatie als in de race. Dat is bij Daniel onder zijn huid gaan zitten…

Het is ook vreemd gegaan. Hij heeft tien jaar in de RB-familie gezeten. Je merkt ook tussen de regels door aan Christian Horner en Helmut Marko dat er toch een bepaalde teleurstelling is over de manier waarop het gegaan is. Elke keer had hij andere eisen. Uiteindelijk waren al zijn eisen ingewilligd en in Hongarije zou Daniel het contract tekenen. Dat deed hij niet en op maandag belde hij: 'Jongens ik ga naar Renault.'

Begrijp me goed. Ik kan 35 miljoen redenen waarom hij die kant op is gegaan. Ik snap ook dat hij teamleider wil zijn en dat kan bij Red Bull niet. 'Wij willen met Max wereldkampioen worden', klinkt het daar en dat soort quotes steken natuurlijk ook.  

HULK REAGEERDE NIET GOED
Bij Renault is Ricciardo alleen al om zijn cv de absolute leider. Hij is meervoudig racewinnaar en komt daar Hülkenberg tegen die nog nooit op podium stond. The Hulk heeft bovendien niet zo’n beste beurt gemaakt in Spa om me maar zachtjes uit te drukken. Het was echt een kansloze fout. 

Ik vind ook dat hij niet goed reageerde na afloop. Hij moet gewoon door het stof en zijn excuses aanbieden aan Alonso, Ricciardo, Leclerc en Kimi. Het was een mega-inschattingsfout. Hij had al twee posities gepakt en wilde gewoon teveel. Daarna raakt hij ook een soort van in paniek:

THE TEMPLE OF SPEED MOET FERRARI-FEEST WORDEN
De vakantie zit er echt op, want vrijdag zitten we alweer op Monza. In het recente verleden deelde Mercedes altijd tikken uit aan de Scuderia op de Temple of Speed. Dit keer verwacht ik een heel mooi Ferrari-feestje. Ik ben ook benieuwd hoe klein dat Red Bull achtervleugeltje in Monza gaat worden, want downforce heb je daar eigenlijk niet nodig. Je rijdt daar 70 procent van het circuit volgas. 

Maar als er dit jaar iets is gebleken, is het dat F1 ontzettend onvoorspelbaar is. Oh ja en dat de Halo weliswaar lelijk is, maar ook levens redt:


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.