Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Doornbos 'Dacht eerst ook dat Max fout zat'

maandag 3 september 2018

Doornbos 'Dacht eerst ook dat Max fout zat'

Grazie Monza! Want wat een race! We hebben ze er weleens minder gehad zal ik maar zeggen. Met een WK-strijd op het scherpst van de snede en heel veel echte inhaalmanoeuvres en de mooiste waren zonder DRS. Natuurlijk had ik liever Max op podium gezien. Hij is als derde gefinisht en kreeg in mijn ogen een onterechte tijdstraf.

DACHT EERST OOK DAT MAX FOUT ZAT
Natuurlijk maakt Max weer de tongen los. Ik dacht in eerste instantie ook dat hij fout zat bij die block op Bottas. Als je het snel bekijkt, snap ik dat de stewards denken: 'hij laat geen ruimte'. Maar ik kon de beelden beter bestuderen en zag dat Valtteri niet op het gras naar buiten geduwd werd.

Het incident in de analyse

Hij kon nog naar dat groene stukje asfalt en dat is dus nog 30 centimeter marge. Bottas doet dat niet, houdt zijn lijn, en tikt Max’ achterwiel aan. Het had in tranen kunnen eindigen voor beiden, maar dat is niet gebeurd. Dan is het heel zwaar bestraft voor een racing incident.

Bottas gaat aan de buitenkant zitten bij Max Verstappen. Dan moet je echt committed zijn én het liefst ervoor zitten. Als hij ervoor zit, ziet Max hem en heeft hij zelf de controle over de bocht. Als hij dan instuurt, verplicht hij Max in te sturen. Als je in de dode hoek naast Max zit, zegt hij: 'de bocht is van mij en ik snij hem aan zoals ik hem normaal aansnij en ik laat je net genoeg ruimte.'

Maar goed de stewards zagen het anders en dan is protesteren zinloos. Desalniettemin was ik onder de indruk van de Red Bull-race pace. Bottas is natuurlijk geen Hamilton, maar de verwachting was dat Max in niemandsland achter Mercedes en Ferrari een eenmansrace op P5 zou rijden. Als je op The Temple of Speed een Mercedes voorblijft, zegt dat toch iets over de snelheid van de C-Spec van Renault.  

Max legde de basis met zijn start:

KIMI WAS EEN SITTING DUCK
Helaas kon Kimi zijn pole niet verzilveren. Hij stopte heel vroeg en was in de slotfase met opgerookte banden een sitting duck voor Hamilton. Ook omdat Hamilton’s wingman zijn rol perfect speelde. Bottas hield Raikkonen keurig rondenlang achter zich door extreem laat te stoppen. Achter een andere auto slijt je rubber nu eenmaal sneller in de vuile lucht en dat kwam Kimi duur te staan.

ZIT HAMILTON AL IN SEB'S HOOFD?
Vettel heeft de schade kunnen beperken. Ik dacht in eerste instantie dat de clash met Hamilton hem zijn WK zou gaan kosten, maar 30 punten is nog te doen. Hij sloot zichzelf op achter Kimi, die wilde niet wijken en die run van Lewis met dubbele slipstream was natuurlijk waanzinnig. En dat zonder DRS. Ik denk dat Vettel het nog een keer bij Kimi binnendoor wilde proberen. Maar hij sloot de deur en toen zat hij klem.

De touché van Lewis en Seb geanalyseerd

Als Vettel harder op de rem was gaan staan en eerder was teruggeschakeld, had hij P3 kunnen consolideren. Nu nam hij risico en lag hij 20ste. Het valt me wél tegen dat hij na afloop uithaalde naar Kimi en naar zijn team met opmerkingen als. 'Ik rijd tegen 3 man, tegen mijn teamgenoot én tegen Mercedes.'

Ik denk dat Hamilton langzaam in zijn kop is gekropen. Daar was Lewis natuurlijk al druk mee bezig met zijn 'Ferrari has a trick'-opmerkingen. Hij kan als de beste iemand mentaal uitschakelen. Zo heeft hij Nico Rosberg ook weggepest.

OP NAAR DE SCHOK VAN SINGAPORE
Nu Singapore. Dat wordt best een schok. Het is extreem wennen voor de coureurs. Je bent Monza gewend en dan rijd je ineens met maximum downforce op een hobbelig stratencircuit en in het kunstlicht. Je voelt ineens weer gewicht op de auto. Maar goed, voor de Nederlandse fans is het goed nieuws, want deze race staat bij Red Bull met rood omcirkeld. De RB14 van Max is voor deze baan gemaakt.


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.