Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Doornbos: 'Wanneer gaat Ferrari opgeven?'

maandag 17 september 2018

Doornbos: 'Wanneer gaat Ferrari opgeven?'

De GP van Singapore…man wat een uitputtingsslag. Je zag het ook aan de ogen en de smalle bekkies van de coureurs na afloop. Dit was de meest intense en fysiek zware race van het seizoen. Dat was de Formule 1 zoals het hoort te zijn, echte topsport. Onder de helm gingen die gasten echt tot het gaatje en dus kwamen de beste coureurs bovendrijven: Lewis Hamilton en Max Verstappen.

Valtteri Bottas en Daniel Ricciardo zijn dit weekend echt op een hoopje gereden door hun teammaats. In de kwalificatie was het gat al 0,7 seconden. Max reed daarin eigenlijk beter dan zijn auto was en Lewis verbaasde zichzelf en zijn team en vond maar liefst 1,2 seconden in Q3. Ook in de race reden Valtteri en Daniel ver, ver achter Lewis en Max aan. 

WANNEER GAAT FERRARI HET OPGEVEN?
Voor Ferrari was ook dit weekend er weer een van de gemiste kansen. De auto is echt goed, maar op een of andere manier kruipt de emotie er toch weer in bij de Scuderia. In Monza waren ze al verslagen voor eigen publiek en nu laten ze zich verleiden tot een hele vroege pitstop en zetten Vettel daarbij ook nog op de verkeerde banden.

Vettel liep niet voor niets met een ultrachagrijnige smoel rond na de race. Ik heb er een hard hoofd in dat hij die 40 punten nog goed gaat maken in de laatste 6 races. De vraag is bijna: wanneer geeft Ferrari op en gaan ze focussen op 2019. Er komt met Charles Leclerc namelijk een nieuwe held in de auto en als Seb de titel nu niet pakt, gaat het heel zwaar voor hem worden na vier seizoenen zonder bekroning. 

BUITENCATEGORIE VAN LEWIS VALT NOG MEER OP
Het is wel onterecht om de schuld van de achterstand alleen bij Vettel en Ferrari te leggen, want ze vechten tegen een man die echt op de hoogste toppen van zijn kunnen rijdt. Juist nu Mercedes minder dominant is, valt de buitencategorie van Lewis Hamilton nog meer op.

Ze hadden bij Mercedes zeker niet verwacht naar pole te rijden en ook nog eens te winnen in de smalle straten van Singapore. Dit was een damage-controlcircuit. Eigenlijk hadden ze niet een auto voor zo’n baan gebouwd. De kracht van De Zilverpijlen ligt op de medium- en highspeedbanen en dat is Singapore zeker niet.

Verstappen reed natuurlijk hyperstrak, maar we zagen ook een andere Max als het gaat om zijn risk-reward inschatting. Nadat hij in de eerste ronde door Vettel was gepakt, remt hij hem niet nog een keer uit, want dan vliegen ze er misschien allebei vanaf. Dan heeft hij niks en nu kan hij zich terugknokken. Dat bleek een wijze beslissing.

Vettel versus Max 

PÉREZ MAAKTE ER EEN PUINZOOI VAN
Sergio Pérez deed namelijk niet veel goed gisteren, maar hij hielp Verstappen wél een handje door Vettel nog even op te houden na diens pitstop. De overcut van Max werkte mede daardoor op de milliseconde. Natuurlijk ook dankzij het perfecte teamwork met zijn team bij Red Bull.

Maar nog even terug naar Pérez. Die verdient straf van zijn eigen team. Eerst reed hij Ocon in de muur om er daarna helemaal een puinzooi van te maken in duel met Sirotkin. Dat kon echt niet. Wellicht speelt er wat op de achtergrond, want de Mexicaan was echt zijn hoofd kwijt. Misschien heeft hij te horen gekregen dat stoeltje voor volgend seizoen bij Force India toch niet meer zo zeker is. 

Pérez versus Ocon

Nu op naar Sochi. Max heeft meer zin in zijn verjaardag dan in die race en dat snap ik in zijn geval wel. Door zijn motorwissel krijgt hij een gridstraf en op dat lange rechte stuk van 2,4 kilometer gaat zijn Renault-motor het weer zwaar krijgen. Sochi is normaal gesproken een Mercedes-circuit, maar Vettel gaat 100 procent zeker weten vechten voor zijn laatste kansen.  


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.