Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Doornbos: 'Bottas leeft in schaduw van Hamilton'

maandag 1 oktober 2018

Doornbos: 'Bottas leeft in schaduw van Hamilton'

Van de vijf Russische GP’s tot nu toe was dit wel de beste! Gek genoeg hadden we daar, in tegenstelling tot de vorige vier keren, geen safety car bij nodig. Wat achteraf wél lekker was, was dat Max van achteren moest starten. Wat een ongelofelijke inhaalrace was dat weer zeg! Maar het verhaal van de dag, was dat van de man die niet won: arme, arme Valtteri Bottas.



LEF EN STRATEGIE HIELPEN MAX NAAR VOREN
Eerst even naar de inhaalrace van Max. Natuurlijk is het makkelijker om met een betere auto van achteren in te halen en liet een aantal mannen hem bewust passeren, maar toch: in de stress en chaos van de eerste ronde gaat hij al van 19 naar 13. Hij rijdt zijn teammaat die voor hem startte echt weg. Toen Max na 8 ronden vijfde reed, was Ricciardo nog twaalfde. Echt bizar. Het leek wel of Max in een F1 game racet waarbij level 'easy' is geselecteerd. 

De start van Max

Max kreeg ook hulp van de goede strategie en goede bandenkeuze van Red Bull. Het was gedurfd om om op softs te starten. Het hele weekend had iedereen dat rubber ontweken. Om dan toch op zondag met volle tanks die dingen eronder schroeven, getuigt van lef. Een eerste stint van 43 ronden is natuurlijk redelijk bizar en zo kun je dus zelfs 25 ronden aan de leiding rijden.

Het is uiteindelijk 'maar' P5 geworden. Maar ook als Max vooraan had gekwalificeerd, had er niet heel veel meer in gezeten op dit circuit. Dus was het logisch dat ze hier die motorwissel deden en was dit prima damage control van Red Bull. De auto ziet er heel goed uit, maar die 0,6 seconden verlies op rechte stuk blijft. 

Ik snap wel dat Max niet koos voor hypers in die laatste korte stint. Ze hadden ze vrijdag al getest en die gingen heel snel over de rand. Op zondag ligt er weliswaar meer rubber, maar ze wilden terecht het risico niet nemen. Max kwam na zijn stop op 14 seconden achter Kimi terug en dat had hij ook op hypers in 9 ronden niet goedgemaakt. Daarnaast wil het team de motoren sparen voor de resterende races, ze hebben nu goed pooltje beschikbaar. 

VERMOED DAT BOTTAS IETS ANDERS WAS BELOOFD
Van The Driver of the Day naar het andere uiterste, dat luistert naar de naam Bottas. De winnaar van vorig jaar, polesitter van zaterdag en leider in de race totdat zijn team ingreep. Hamilton moest voorbij en ook in de slotfase kreeg de Fin zijn plek niet meer terug. Erg pijnlijk. Natuurlijk weten we niet wat er exact is afgesproken, maar ik vermoed dat Bottas iets anders is beloofd achter de schermen.

Zijn gezicht na afloop sprak wat dat betreft boekdelen en ook de boordradio in de laatste ronde klonk uitermate treurig. Dat Mercedes alles in het werk stelt om Hamilton aan zijn vijfde wereldtitel te helpen, is volstrekt logisch, het gaat vooral mis in de communicatie naar Bottas. Zeg gewoon: 'Als je domineert en na 10 ronden 5 seconden los bent, mag je door en anders niet. Punt.'

ALLEEN MET PECH VOOR LEWIS NOG SPANNEND
Dat WK voor Lewis gaat wel lukken denk ik. Er zijn nu nog maar 5 races te gaan en het gat naar Vettel is nu 50 punten. Ferrari heeft echt een draai om de oren gekregen. Sinds Singapore ligt het momentum volledig bij Mercedes. Het gat in performance is lang niet zo groot geweest. 

Hamilton trekt hem voorbij Vettel

Inmiddels zijn we zover dat er iets moet gebeuren met Hamilton, wil het nog spannend worden. Er moet pech of iets geks in het spel komen. Hamilton is na al die jaren echt wel slim genoeg om dit naar huis te rijden. Desnoods door steeds achter Vettel als tweede of derde te finishen.

SUZUKA HIGHSPEED RIJDERSBAAN
Nu op naar Suzuka! Ik ben benieuwd wat Ferrari in vier dagen nog kan vinden. Suzuka is een Mercedes-baan . Nog meer highspeed en op één hairpin na alleen maar snelle bochten. Het is ook zeker een rijderscircuit. Max is altijd goed daar. Het is te hopen dat Red Bull zich in de strijd kan mengen en dan bedoel ik eigenlijk vooral voor Ferrari. Die hebben The Bulls nodig om punten af te pakken van Hamilton. 


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.