Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Doornbos: 'Vettel en Ferrari hebben WK weggegooid'

maandag 8 oktober 2018

Doornbos: 'Vettel en Ferrari hebben WK weggegooid'

Suzuka mag nooit van de F1 kalender verdwijnen! Wat een gaaf circuit! Max was er nu voor de derde keer in een Red Bull en voor de derde keer stond hij op het podium. Opnieuw stond er geen Ferrari-man naast de ongenaakbare Lewis Hamilton op het schavot, maar opnieuw hebben de Scuderia en Vettel dat voor een groot deel aan zichzelf te wijten. De WK-droom ligt daar nu echt wel in de prullenbak.

VERSTAPPEN MAAKT FOUT, MAAR VERDIENT GEEN STRAF
Vettel moest na het kwalificatie-debacle al een inhaalrace rijden. Hij begon wél heel goed. Na één ronde was hij al opgerukt van 8 naar 4. Hij profiteerde ook van het opstootje tussen Max en Raikkonen. Natuurlijk verremde Max zich bij het verdedigen en kwam hij daardoor buiten de baan terecht, maar ik vond de penalty voor onveilig terugkeren op de baan zeker niet terecht.

Max versus Kimi

Niet alleen haal je door die straffen het racen eruit, maar in dit geval slaat de motivatie voor de sanctie nergens op. Max probeerde juist binnen de lijntjes te kleuren door niet volgas over het kunstgras te gaan en 1,5 seconden te winnen. Max had maximale stuuruitslag staan naar links en de snelheid lag daar niet hoog. Kimi had de situatie beter moeten inschatten en een andere lijn moeten kiezen. Nu koos hij de verkeerde kant en raken ze elkaar. That’s part of racing!

Ze waren allebei aan het knokken voor positie en dat is uiteindelijk waar we de tv voor aanzetten. In de huidige F1 is het heel belangrijk om in die openingsronde op de baan positie te winnen want daarna lukt het vaak alleen nog op strategie in de pits.

WAAROM ZO GRETIG SEB?
Vettel vergaloppeerde zich daarna echt. Waarom moest het zo gretig? Hij zag aan het lampje achterop de Red Bull dat Max geen maximaal vermogen had en Seb had juist de batterij maximaal geladen. Hij had het momentum maar koos uiteindelijk een gaatje op een plek waar inhalen eigenlijk niet mogelijk is. Het was gewoon te ver in de bocht.

Max ziet hem en laat iets ruimte maar uiteindelijk onderstuurd Vettel in de zijkant van Max. Onbegrijpelijk dat Seb, wanneer er zoveel op het spel staat staat voor hem en zijn team, dan op die onmogelijke plek Max probeert in te halen. 

Vettel vergaloppeert zich

Seb voelt denk ik ook de druk binnen Ferrari. Hele team draait nu nog om hem en ze gaan het weer niet waarmaken. Het is ook zo snel het putje in gelopen allemaal. Na 10 races stond Vettel nog 8 punten voor op Hamilton en 7 races later staat hij 67 punten achter en is het klaar. Hamilton heeft van de 175 punten beschikbaar van de afgelopen races er 168 mee naar huis genomen!

Het moet Vettel pijn doen dat in het team uit Maranello dit jaar echt wel de auto had om de strijd aan te gaan voor het WK, maar door team en rijders fouten gaat het hem weer niet worden. Uit het feit dat ze voor volgend seizoen voor Charles Leclerc hebben gekozen en niet voor de door Seb gewenste Kimi geeft aan dat ze ook niet meer altijd naar hem luisteren.

Ik begrijp de wens van wijlen Sergio Marchionne steeds beter om Leclerc in die andere wagen te zetten. Vettel moet uitgedaagd worden en Kimi doet dat niet. Dus zetten ze er een jonge hond naast en dan gaan we kijken wat er gebeurt. De Duitser heeft nu vier jaar de tijd gekregen, tijd voor een frisse wind.

HEEL VEEL PUNTEN GEMORST
Vettel heeft ook wel heel veel punten gemorst. Met een crash in Duitsland gaf hij bijvoorbeeld een overwinning weg, in Monza stond hij achterstevoren na een akkefietje met Raikkonen en op Paul Ricard nam hij teveel risico met een move op Bottas in de eerste bocht, reed hij zijn voorvleugel kapot én pakte hij een dure tijdstraf. Jammer voor ons, want met dit materiaal had het nog veel spannender moeten zijn.

De mentale oorlogsvoering is duidelijk gewonnen door Lewis Hamilton en Mercedes. Wij zien al dingen gebeuren daar, maar we horen nog nog niet de helft. Als ze winnen, lopen ze bij Ferrari met de borst vooruit, maar in slechte tijden hangt er vaak een zweem van paniek.

Ongelooflijk ook weer hoe ze die kwalificatie verstieren. Ze vergeten bijna logisch te denken en laten zich verblinden door technische hulpmiddelen en weeranalyses en weet ik wat. Houd gewoon je hand uit raam, voel het asfalt, vraag aan de coureurs hoe het op de baan is. Ook Vettel die blijkbaar niet het vertrouwen heeft om te kiezen voor slicks.

Dat kan  in een lang rijtje geblunder. Denk aan de te late proefstarts in Sochi, het gebroken been bij Kimi’s monteur bij de pitstop en de meerdere keren dat een verkeerde pitstrategie de Scuderia dure plaatsen kostte.

Hij wil het niet uitspreken, maar dit gaat Lewis in 4 races echt niet meer weggeven. Die 33 punten rijdt hij echt nog wel bij elkaar. Misschien als hij weggeblazen wordt in een storm in Austin, maar anders zie ik het echt niet meer misgaan. Er staat momenteel geen maat op die man. Die kon ook gisteren weer cruisend naar de finish rijden gisteren.

GEVECHTEN EN DE SHOW VAN AUSTIN
Nu eerst een weekje op adem komen en dan op naar Amerika. Austin heeft een hele vette baan met die S-corners en die gave eerste bocht waar je extreem laat kunt remmen omdat je bijna verticaal omhoog gaat. De Amerikanen hebben de Formule 1 echt omarmd. Reken maar op een grote show, dat kun je wel aan ze overlaten.  Ze houden daar van gevechten, dus laten we hopen dat Max ze die kan geven!


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.