Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Doornbos: 'Max is beter dan zijn materiaal'

maandag 22 oktober 2018

Doornbos: 'Max is beter dan zijn materiaal'

Wat een toprace! In Austin zagen de Formule 1 weer op zijn best! Met drie man uit drie teams binnen een seconde over de streep. Max ongelofelijk van 18 naar 2 en Kimi als de nooit meer gedachte held. Je zag aan alles dat er meer op het spel stond dan alleen de overwinning. Niet alleen Sebastian Vettel brak andermaal onder de hoogspanning, maar ook bij Hamilton én Mercedes zagen we scheurtjes.


KIMI LAAT ZICH NIET INTIMIDEREN
Lewis wist dat hij de titel alleen maar kon verliezen en Kimi profiteerde daar bij de start van. Lewis intimideerde nog wel een beetje bij bocht 1, maar besefte ook snel 'shit dit heeft geen zin.' Kimi had echt niets te verliezen. Daarmee was Hamilton zijn eerste plek kwijt en dat was precies wat hij hoopte dat niet zou gebeuren.

De start van Kimi en Lewis

Kimi kon daarna relatief simpel afhouden en controleren op ultrasofts in de eerste stint. Daar had Ferrari ook naar toegewerkt in de kwalificatie. Door minder downforce te kiezen en zo winst te pakken op rechte stukken.

VETTEL BREEKT ALS EERSTE
Tot zover het goede nieuws voor Ferrari, want daarachter bezweek Vettel weer onder de druk. Hij had al geen wereldstart gemaakt en geen plek gewonnen toen hij kansloos spinde in duel met Ricciardo. Het was een hard vonnis, maar het was onhandig dat hij weer zo gretig was. Net als in Suzuka. Natuurlijk is er extreme druk, maar deze kan er in het rijtje onnodige fouten van 2018 bij:

MERCEDES EN LEWIS OP TWEE GEDACHTEN
Bij Hamilton en Mercedes zag je de spanningen vooral in de pitstrategie. Ze leken niet precies te weten waarop te focussen. Moest Lewis voor racewinst gaan of voor het kampioenschap en dus kiezen voor damage-control en de focus op Vettel?  

Door die besluiteloosheid bleef Hamilton na die eerste stop onder de virtual safety car veel te lang doorrijden op blarende softbanden. Hij had al ruim 10 seconden ingeleverd op Max en Kimi toen hij uiteindelijk zijn tweede stop maakte.  Hamilton reed veel te agressief op tractie en vroeg daardoor met name in de afdaling bij bocht 1 veel te veel van de band.

Zo reed hij weliswaar misschien niet de race die hij had moeten rijden, maar heeft hij het berekenend wél prima gedaan. Na zijn tweede stop zat hij maar 10 seconden achter Kimi en Max en zat racewinst er natuurlijk nog steeds gewoon in. Daar heeft hij een risico-analyse gemaakt. Hij probeerde het nog 1 keer bij Max in de voorlaatste ronde, maar niet ten koste van alles: 

Zoals hij zelf ook zei: ‘als ik met Vettel in duel was geweest, had ik meer risico genomen.’ Max heeft terecht de reputatie moeilijk te passeren te zijn dus pakte Hamilton meer marge. Daardoor kwam hij op het vuil terecht en was de move ten einde. Dan maar derde en het volgende week in Mexico afmaken.

MAX IS BETER DAN ZIJN MATERIAAL
Max steeg alweer boven zijn eigen materiaal uit. Ik denk dat ze bij het team ook bijna niet meer weten hoe hij het voor elkaar krijgt. Daar hadden ze zich al neergelegd bij het feit dat ze de laatste vier races relatief anoniem gingen uitrijden. Vooraf dacht eigenlijk iedereen dat een vijfde of zesde plek vanaf P18 in Austin maximaal zou zijn. Het is echt krankzinnig dat hij op 1 seconde van Kimi als tweede eindigde!

Het begon weer met een ongelooflijke eerste ronde! Van 18 naar 9, je moet het maar doen! Max heeft instinctief alle brokken om hem heen vermeden. Eigenlijk is het wat wij in het verkeer zelf ook doen. Alleen met bijna 300 per uur iets minder tijd te reageren ;)

De openingsronde

GAAT MERCEDES BOTTAS INRUILEN?
Bottas was tenslotte wel erg teleurstellend. Hij rijdt een heel moeizame tweede helft van het seizoen. De Fin had gisteren one job en dat was Vettel achter zich houden en ook dat is niet gelukt. Hij verremde zich en Seb kon er makkelijk voorbij.

Misschien dat ze bij Mercedes toch langzaam beginnen te denken dat ze toch Ocon in die auto moeten krijgen. Natuurlijk is Hamilton meedogenloos, maar Bottas verliest elke race op pace 3 à 4 tienden van een seconde. Misschien kan Ocon het wel beter. Er is in ieder geval geld zat om zijn contract af te kopen dus het zou mij niet verbazen.

FIËSTA  IN MEXICO
Maar nu eerst Mexico! Ik heb er veel zin in, want vorig jaar was het een vrij bijzonder weekend voor Nederland! Hamilton werd er toen ook wereldkampioen, maar dat bedoel ik niet. Max won er naar eigen zeggen zijn makkelijkste race ooit. Red Bull domineerde toen echt. Het lijkt me niet dat dit jaar weer gebeurt, maar Max Verstappen heeft me al vaker mijn woorden laten inslikken!


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.