Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Doornbos: 'Max met overmacht van toekomstig kampioen

maandag 29 oktober 2018

Doornbos: 'Max met overmacht van toekomstig kampioen

Het was gisteren absoluut de dag van Verstappen bij de Grand Prix van Maxico! Na de sof in de kwalificatie lag Max woedend wakker in bed en besloot hij dat winnen de enige remedie tegen het chagrijn was. Nou dat heeft hij geloof ik wel waargemaakt! Voor de tweede keer op rij met overmacht. Daniel Ricciardo ging net zo hard van hero naar zero. Die is nu echt ten einde raad. Hoeveel pech kan een mens verdragen?

BOOS IN BED ALLE SCENARIO'S DOORGENOMEN
Max had alle scenario’s doorgenomen in zijn hoofd, maar eigenlijk was het een kopie van hoe hij het vorig jaar deed. Uitstekend starten, even in de clinch met Hamilton en niet meer omkijken. Ik vond het trouwens mooi dat Hamilton na afloop toch nog even in het interview moest laten merken dat hij Max toch echt wel veel ruimte had gegeven.

De start in de analyse

Die wilde net als in Austin laten weten dat hij eigenlijk de beste is. Zo van: 'het is dat ik voor de titel rijd, want anders had ik je in het gras geduwd.' Lewis intimideerde nu eventjes, maar hij wist dat Max aan de binnenkant zat en later remde. Daarna hebben we Max alleen nog gezien bij de pitstops en op het laatst. Na het uitvallen van Ricciardo werd hij toch even angstig over zijn motor. Maar gelukkig voor niks.

De baan in Mexico is echt extreem op zijn lijf geschreven. Hij kon telkens de concurrentie counteren. Als zij naar binnen gingen, ging hij ook en hij kon moeiteloos de pace controleren. Hij had denk ik een zwaardere race gehad als Daniel vanaf het begin achter hem had gezeten. Met een gelijkwaardige auto die dezelfde pace kan rijden. Het klinkt gek, maar de vijfvoudig wereldkampioen als buffer ertussen was nu wel lekker.

RICCIARDO IS EEN GEBROKEN MAN
Ricciardo kwam in de slotfase wel weer terug op P2, maar toen ging het wéér mechanisch mis in zijn Bull. Toen wij op tv het eerste pufje rook uit zijn wagen komen, was het te laat. De nerds in de Red Bull-fabriek hadden op de data toen allang gezien dat er iets helemaal niet goed ging. Vervolgens zagen we echt een gebroken man uitstappen. Hij weet nu echt niet meer hoe het verder moet.  

Het uitvallen van Ricciardo

De klap kwam ook extra hard aan omdat het met de pole-position in de kwalificatie eindelijk weer eens zijn kant op leek te vallen. Dat goede gevoel was al gedeeltelijk weg vlak voor het doven van de lichten. Daniel had bij zijn proefstarts gemerkt dat er iets niet goed zat in de settings en je zag ook echt dat hij doodviel bij de start.

Hij kon het nog beetje verbloemen door de slipstream te pakken bij Hamilton, maar als je als eerste vertrekt en dan als derde de bocht uitkomt en je teammaat aan de horizon ziet verdwijnen, is het al zuur. Maar dat is uiteraard peanuts vergeleken bij de achtste (!) uitvalbeurt dit seizoen. Nu ook nog op P2 en met nog 10 ronden te gaan. Je gunt Ricciardo een veel beter afscheid bij The Bulls.

HAMILTON NA DRAMATISCHE RACE TERECHTE KAMPIOEN 
Dan terug naar de meer dan terechte wereldkampioen. Het was het tweede weekend op rij dat Hamilton echt klaagde naar zijn team toe over de banden. Dat is wel even iets anders dan de stoïcijnse Lewis die je normaal over de boordradio hoort. 'Er zit iets verkeerd, jullie hebben me niet het goede materiaal gegeven. Etcetera.' Hij voelde toch echt de stress van de wereldtitel die voor het grijpen lag.

Het was een dramatische race zei hij zelf. En het had helemaal verkeerd kunnen aflopen. Lewis was hem in gevecht met Ricciardo ook echt even helemaal kwijt. Daarna pakte hij een extra pitstopje en besloot hij hem gewoon rustig naar huis te rijden. Hamilton ging aan het einde bijvoorbeeld 2 seconden langzamer per ronde dan Max, maar P4 was uiteraard meer dan genoeg voor wereldtitel 5. Een mooie beloning voor een bijna foutloos en superieur seizoen.

MAX KAN NOG DERDE WORDEN, MAAR…
Voor ons was het gisteren de dag van Max. Hij kan in theorie nu zelfs nog derde worden in WK-stand. Maar nog los van het feit dat het hem zelf niet veel zal uitmaken, denk ik niet dat dat gebeurt in de laatste twee races. Brazilië en Abu Dhabi zijn geen banen voor The Bulls.

Ook de regen zal Max niet redden op Interlagos. De RB14 functioneert matig in het volledig nat. De balans is weg, want een stuk aerodynamica in de vloer werkt dan niet. Ze hebben het probleem daar nu wel gevonden, maar dat kan pas verholpen worden in de wagen van 2019.

Tegelijkertijd is de druk is er wel vanaf na het succes van Mexico. Dus Max gaat wel met een lekker gevoel die laatste twee races rijden. Hij is daar nu echt de teamleider. Pierre Gasly gaat het volgend jaar heel zwaar krijgen tegen hem. Eerst nog twee weekenden genieten en dan zit het seizoen 2018 er alweer op!


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.