Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Doornbos: 'Wat deed Ocon daar in vredesnaam?'

maandag 12 november 2018

Doornbos: 'Wat deed Ocon daar in vredesnaam?'

Poeh waar moet ik beginnen! We hebben echt een prachtige Grand Prix van Brazilië gezien. Max reed iedereen voor het snotje en had hem moeten winnen, maar toen was daar die krankzinnige actie van Ocon en was het klaar. Misschien was het niet professioneel dat Max na afloop verhaal ging halen, maar heel begrijpelijk was het wel. Want what the hell deed die Fransman daar?

MAX HAALT KIMI, SEB, VALTTERI EN LEWIS IN
Je zou het door alle ophef bijna vergeten, maar Max heeft gisteren Raikkonen, Vettel, Bottas én Hamilton op de baan ingehaald. Geen misselijk rijtje, lijkt me. Natuurlijk had hij voordeel van de zachtere banden bij de start. Dat maakte dat hij later kon remmen en de bocht induiken bij de Ferrari’s, maar de manier waarop hij ze pakte, is van buitengewone klasse. Vooral op Vettel ging hij zo ontzettend laat in de ankers.

De move op Bottas was uit het boekje. Maar waarom gaf hij hem zo cadeau? Hij liet de deur volledig open. Bottas commit niet volledig. Het is eigenlijk steeds net niks op zondag en mannen als Max vreten je dan op. Maar ja ook Hamilton had dit keer geen antwoord voor Max:

VERSUS OCON
Max was meedogenloos op weg naar zijn tweede winst op rij… totdat hij Ocon tegenkwam. De Fransman was misschien wel even sneller op zijn nieuwe banden en natuurlijk mag je als achterblijver proberen je ronde achterstand ongedaan te maken. Maar dan nog. Wat doet hij daar aan de binnenkant van die bocht? Inhalen is op dit circuit al lastig. Als je het doet, doe het dan op het rechte stuk en doe het gewoon goed.

Bovendien wist Ocon dat zelfs als het lukt, hij Max maximaal over twee ronden toch weer voorbij moest laten. De Red Bull is echt een stuk sneller dan de Force India. Ocon zei ook nog in het interview na afloop dat hij er in die bocht helemaal naast zat. Dat is feitelijk onjuist. En nogmaals. Hij racete niet om positie. Hij reed elfde op een ronde en je besluit de raceleider in te halen op een lastige plek, wat the hell doe je?

Max moet logischerwijs gedacht hebben. 'Hij zit in mijn dode hoek en die is weg.' Waarom zou hij er ook blijven zitten? Max moet verbijsterd hebben gevoeld dat hij in de lucht getild werd en spinde. Ocon kreeg nog wel een middelvinger, maar dat leverde behalve een klein beetje opluchting niets op. Het kwaad was al geschied en de race al verloren. Hamilton was aan de horizon verdwenen.

Gelukkig was de schade aan de vloer van zijn Red Bull niet zo ernstig dat het meteen klaar was, maar toch heeft Max om de problemen met de driveability heen moeten rijden. Op woede kwam hij nog in de buurt van Lewis, maar inhalen zat er niet meer in.

Hamilton is daar ook een meester in hè. Max kwam na afloop al met het stoom uit zijn oren de greenroom binnen en Lewis deelt dan nog even dat speldenprikje uit. Zo van 'Goh. Ik had het anders gedaan. Hij had niks te verliezen en jij wel namelijk.' De psychologische oorlogsvoering voor volgend seizoen is al begonnen. Max wist ook even niet meer wat hij moest zeggen.

Je houdt met alles rekening als je aan de leiding rijdt, pech, crash, regen en wat er allemaal nog meer kan mis gaan, maar niet hiermee.

DUWPARTIJ NIET PROFESSIONEEL, WEL BEGRIJPELIJK
En ja dat opstootje na afloop. Dat viel allemaal wel mee, wat mij betreft. Toen Max nog in de auto zat, dacht ik echt dat hij die Fransman zou aanvliegen. Natuurlijk, professioneel is het niet, maar in the heat of the moment valt een beetje duwen en schelden nog wel mee. En het gebeurt weleens vaker hè. Ik kan me nog herinneren dat Michael Schumacher door half Ferrari uit de haren van David Coulthard moest worden getrokken nadat laatstgenoemde Schumi uit de Belgische GP had gekegeld.

In het verleden, met minder camera’s zijn er echt wel ergere dingen gebeurd. Nu zijn Ocon en Max allebei bij de stewards geweest, heeft Max een tikje op de vingers gehad en is het klaar. Daarna hebben ze zelfs elkaars hand alweer geschud.

VETTEL HEEFT ABU DHABI NODIG
Nu alleen nog Abu Dhabi en dan de winterstop alweer. Vettel moet die laatste race echt gaan gebruiken om nog iets van momentum mee te nemen, maar ik denk eerlijk gezegd dat hij gewoon niet meer heeft wat hij in zijn Red Bull-tijd nog wel had. Hij gaat de aansluiting met Max en Lewis missen.

De laatste weekenden was er altijd wel iets. Nu reed hij weer de weegbrug kapot in de kwalificatie. Hij moet echt zijn hoofd schoon krijgen en on a high finishen in Abu Dhabi, want anders ga je het team niet motiveren en is de kans nog groter dat de Scuderia zijn pijlen op Charles Leclerc gaat richten.

Oh en voor ik het vergeet: gefeliciteerd Lewis met de winst in Brazilië en Mercedes met een waanzinnig verdiend vijfde constructeurskampioenschap op rij!  


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.