Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Doornbos: 'Van A tot Z genoten van topseizoen'

maandag 26 november 2018

Doornbos: 'Van A tot Z genoten van topseizoen'

Dit prachtige Formule 1-jaar zit er alweer op en dat voelt best gek eigenlijk. Ik heb echt van A tot Z genoten. Het was Max zijn beste seizoen ooit. Hij heeft zich na de eerste zes rommelige races mega gerevancheerd. Ook was het bijna ongelooflijk en mooi dat Mercedes en Ferrari vanaf dag 1 zo aan elkaar gewaagd waren: twee landen, twee fabrieken en twee andere ontwikkelingstrajecten en dan op duizendsten van elkaar zitten!


MAX MOEST OCON METEEN VOORBIJ
Zelfs het einde in Abu Dhabi was een stuk mooier dan we vooraf hadden verwacht. Met een spectaculaire start met een Hulkie op zijn dak en een sputterende Red Bull van Max.

Hulk ondersteboven

Wat er mis ging? Max had op weg naar de grid al last van een blijkbaar valse 'hete motor'-melding. Verstappen maakt op reactievermogen nog wél een superstart, maar op het moment dat hij naar twee schakelt, valt het vermogen weg, schiet zijn hoofd naar voren en vliegen er twee links en rechts aan hem voorbij. Daarna was het een kwestie van een knopje indrukken, rustig blijven en dat deed hij.

De start van Max

Behalve dan misschien in het duel met Ocon :) Die moest hij gewoon meteen voorbij. Dat was nog best tricky, want de Force India was bloedsnel op rechte stuk, dus hij moest het twee keer doen. Het leverde zelfs een lichte touché op, maar dat is racen en dat vond Ocon na afloop gelukkig ook. Die klaagde niet.

Versus Ocon

Maar wat een einde van een seizoen voor Max! Zeven podiums in de laatste 9 races en nu zelfs 5 op rij. Die kan als absolute teamleider vooruitkijken naar 2019 naar zijn eerste jaar in een Red Bull Honda. Pierre Gasly kan zijn borst natmaken!

BLIJVEN WACHTEN OP GEVECHT MET LEWIS
Hamilton was van pole goed weg en die hebben we daarna niet meer gezien. Het was nog eventjes spannend toen Mercedes besloot te pitten onder de virtual safety car, maar dat bleek een gouden greep. Lewis won 11 seconden met die bold move. Hij kwam weliswaar achter Max terug de baan op, maar hij wist dat hij die in de pits toch nog wel ging pakken.

Dat was eigenlijk jammer, want nu blijven we wachten op een écht gevecht tussen die twee. Nu zag het er even spectaculair uit, maar toen Max hem weer voorbij ging, zag je dat Lewis daarna eieren voor zijn geld koos. Het gaat helaas nog steeds niet echt om positie en wiel aan wiel.

HET PROBLEEM BOTTAS
We dachten van tevoren dat Hamilton misschien een racezege cadeau zou doen aan Bottas, maar daar kreeg hij de kans niet eens voor. De Fin had gewoon de snelheid niet. Ik blijf dat bizar vinden. Lewis rijdt zijn beste seizoen ooit met 11 GP-zeges, maar Mercedes heeft een tweede rijder die het niet waarmaakt. Dat Bottas nul races wint en vijfde wordt in het WK is echt te weinig.

Ik ben benieuwd naar de winter, want ze hebben bij Mercedes Ocon achter de hand en die laat wél zien de snelheid te hebben. Misschien dat ze geen gezichtsverlies willen lijden en ze Bottas nog een kans geven. Hij heeft gewoon een contract, maar in de F1 zijn gekkere dingen gebeurd.

Bottas heeft nu ook de naam makkelijk in te halen te zijn. Het is steeds net niet verdedigen. Ook bood hij Max geen echte weerstand. Die touché was alleen omdat hij hem niet zag. Maar belangrijker nog: eerder dit jaar had hij een paar keer de opdracht Vettel op te houden om zo Hamilton te helpen, maar dat lukte nauwelijks.

ALONSO EINDELIJK KLAAR
Ten slotte: Fernando Alonso zal als een van de weinige afzwaaiers blij zijn dat zijn F1-avontuur erop zit. Vandoorne, Ericsson, Hartley en Ocon zouden een moord doen ook volgend jaar weer in te mogen stappen, maar Fernando is te groot om in de achterhoede rond te rijden. Hij heeft grotere doelen met zijn Triple Crown. Die komt alleen terug als een groot team komt en die komen niet.

Mij zien jullie uiteraard weer terug bij Ziggo Sport volgend jaar en kan nu al niet wachten! Voor nu dank jullie wel fans en tot ziens in 2019!


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.