Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Doornbos: Max mooi achter Bottas 2.0 en Ferrari weg kwijt

maandag 18 maart 2019

Doornbos: Max mooi achter Bottas 2.0 en Ferrari weg kwijt

Eindelijk zijn we los voor het raceseizoen 2019! Wat een lekker begin meteen. We hadden gehoopt dat Max op het podium zou komen en de auto tot leven zou komen in de race en dat gebeurde ook. Mercedes en met name Bottas 2.0 bleven nog uit beeld, maar met een waanzinnige inhaalactie op Vettel pakte Max een meer dan verdiend podium.

WINTERKAMPIOEN DE WEG KWIJT
Ferrari was ineens de weg kwijt en dat hadden weinig mensen zien aankomen. Ik ook niet overigens. Die pakten als absolute winterkampioen het vliegtuig naar Melbourne en staan op zondag op ruime achterstand met P4 en P5 en met lege handen. Ze hebben zowel op zaterdag als zondag een paar goeie tikken om de oren gehad van Mercedes en ook van Max.

Het gekke is dat Ferrari zelf ook nauwelijks een idee leek te hebben waarom ze ineens niet meekonden. Die onzekerheid hoorde je pijnlijk op de boordradio tussen Vettel en zijn engineer. Op het ‘Guys why am I so slow?’, klonk het ‘ja goh op dit moment weten we het niet.’ Nadat Max Vettel voorbij was gegaan, liep hij bijna een seconde per ronde uit.

Dat kan niet. Al begreep ik wel dat Ferrari de motor in de laatste ronden in een safe-mode heeft gezet. De strijd op de baan in Australië was immers gestreden en dus moest de motor gespaard worden voor de komende GP in Bahrein.

Na de kwalificatie hebben we de snelle rondes van Vettel en Hamilton al vergeleken en dan zie je Vettel geen spannende bewegingen maken. Hij hoefde weliswaar niet te werken om de auto op de baan te houden, maar er zat ook niet meer echte snelheid in. Ze misten de balans en grip, maar kregen dat in de set-up niet verbeterd.

Hoe moeten ze zich bij de Scuderia nu voelen? Ze hebben het management veranderd, een rijder veranderd en de vleugelfilosofie veranderd en de achterstand is voorlopig alleen maar groter. Vorig jaar won Vettel nog in Melbourne. Ze moeten uitkijken dat er niet nu al paniek ontstaat.

MERCEDES VERSTOPTE ZICH
Mercedes heeft natuurlijk verstoppertje gespeeld bij die wintertests in Barcelona. Zelfs op de laatste dag toen ze een 'poging' deden om de tijd van Vettel te matchen, zat er denk ik meer brandstof in. Ferrari ging daar voor pure snelheid. Barcelona is een goed ingerubberde baan met heel veel grip, maar normaal gesproken als je de afstelling daar goed hebt, is hij op alle circuits in orde.

Ferrari oogde daar ook echt snel. De rondetijden logen er in long runs niet om. Het kan natuurlijk zijn dat de auto pas op het circuit de Catalunya tot leven komt, maar dan hebben ze wel werk te doen bij de komende 3 GP’s in Bahrein, China en Azerbeidzjan. Ook daar is het zoeken naar grip. De GP van Spanje is pas de vijfde race van het jaar en dan kan het wereldkampioenschap al een eind het raam uit zijn.

MAX GENIET VAN ZIJN RED BULL
Max is met zijn Honda-Red Bull is wél lekker begonnen in ieder geval. De inhaalmanoeuvre op Vettel was hem met zijn Renault-motor van vorig jaar niet gelukt. Zelfs met DRS open mocht hij toen blij zijn dat hij kon volgen. Dan was er een do or die nodig. Nu kon hij keurig oplijnen en perfecte inhaalactie maken:

VALTTERI THE MAN
Dé man van het weekend was zonder twijfel Valtteri Bottas. Die heeft in 2018 een dramatisch seizoen gehad, zijn salaris was al teruggeschroefd en de druk was vol op de ketel. Het team geloofde niet meer echt in hem en reserverijder Esteban Ocon stond dit weekend letterlijk in zijn nek te hijgen.  

Bottas had in interviews al aangegeven dat hij zichzelf deze winter had gereset, maar daar bleek geen woord van gelogen. Als Bottas 2.0 reed hij al een sterke kwalificatie, pakte hij met een goede start de kop in de race en daarna dacht ik: hebben ze wel genoeg brandstof in die auto gedaan? Hij was zoveel sneller dan Hamilton. Na afloop zag je ook de focus in zijn ogen. Hij was bijna onder de indruk van eigen prestatie.

De start van Bottas

Natuurlijk is het niet normaal dat hij bijna een seconde per ronde pakt op Hamilton, maar die bleek een gat in de vloer van zijn Mercedes te hebben. Hamilton is het gewend om een kampioenschap bij elkaar te rijden en zal zich na 1 race nog niet heel veel zorgen maken.

GASLY'S DEBUUT MISLUKT
Pierre Gasly heeft meer reden zich zorgen te maken na een teleurstellend openingsweekend. Na een mislukte kwalifcatie kwam hij in de race vast te zitten achter 'kleine broer' Daniil Kvyat. Helmut Marko gaat wel om uitleg vragen waarom hij het niet in ieder geval geprobeerd heeft hem weer in te halen.

Gasly laat zich verschalken na stop

Nu op naar Bahrein! In de zandbak is het ook zoeken naar grip. Het wordt glibberen en glijden eerste dag en ook daar zoeken naar de balans. Ferrari is daar meestal goed, maar met veel vertrouwen zullen ze toch niet naar de tweede race trekken. 


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.