Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

'Max en Lewis: Genieten van 2 grootheden in Monaco!

dinsdag 28 mei 2019

 'Max en Lewis: Genieten van 2 grootheden in Monaco!

Deze Grand Prix van Monaco was echt prachtig om te zien en dat kwam vooral door de racekunst van Max! Het is lang geleden dat Lewis rondenlang heeft moeten vechten met een auto die niet dezelfde kleur had als de zijne. Twee grootheden die rondenlang, maar met respect, op centimeters van elkaar door de Monegaskische huiskamer vlogen. Het was echt genieten.

VOLLE DRUK MAX EN LEWIS HAD HULP 'PSYCHOLOOG' BONO NODIG
Toen Max in de slotfase van zijn engineer te horen kreeg dat hij zijn motor mocht opschroeven, schoof ik naar het puntje van mijn stoel. Dat betekende toch dat ze bij Red Bull een vrijbrief gaven alles te doen om Hamilton voorbij te gaan. Max probeerde het ook, maar het was eigenlijk tegen beter weten in. 

De ultieme poging van Verstappen geanalyseerd

Dat Hamilton wél echt onder druk stond, konden we horen aan het bijna constante boordradiogeklaag over zijn verpulverde banden. Het is knap hoe rustig Bono (Peter Bonnington, de engineer van Hamilton) blijft over de radio. Hij kalmeert hem echt. Lewis is het type topsporter dat dat nodig lijkt te hebben.

Hij zocht de hele tijd de bevestiging bij zijn engineer. Ook als alles wél op rolletjes loopt, hoor je hem heel vaak dingen dubbel checken. Hij zoekt de negativiteit op. ‘Jongens jullie hebben de verkeerde band! ’, ‘We gaan dit niet meer winnen hoor!’, etc. Als psycholoog was Bono voor Lewis heel belangrijk, want ze gingen hem natuurlijk nooit naar binnen halen voor nieuw rubber. Als hij zou stoppen had Mercedes de race sowieso verloren.

Hamilton deed het verder slim op zijn mindere mediums. Hij wist dat Max ging komen en bij de hairpin ging hij steeds keurig in het midden van de weg rijden en dan kom je er niet voorbij. Bij de tunnel trok hij dan steeds weer net ver genoeg weg. Inhalen is in de straten van Monte Carlo zo goed als onmogelijk. Zeker als je bijna gelijkwaardige auto’s hebt.

STRAF MAX TERECHT, MAAR SLECHT VOOR DE SPORT
Volgens de letters van de wet had de raceleiding gelijk toen ze Max een tijdstraf van 5 seconden gaven voor het pit-akkefietje met Bottas. Hij stuurde naar rechts en het kostte Bottas een lekke band. Tegelijkertijd moest Verstappen ook wel naar buiten komen om in dat mini-pitstraatje niet over de apparatuur van andere teams heen te rijden.

Ik vind het ook slecht voor de sport dat Max de straf krijgt. Het was namelijk ook een beetje karma voor Bottas. Kijk, het is niet raar dat hij het doet, maar hij laat in de opbouw naar de safety car expres een gat vallen met Hamilton waardoor Mercedes een relaxte dubbele stop kan maken. Vervolgens maakt Red Bull zo’n waanzinnige stop en kan Max hem er toch nog voor duwen.

Spitsuur in de pits geanalyseerd

FERRARI LUCKY NA ANDERMAAL RAMPWEEKEND
Dat Sebastian Vettel zo uiteindelijk met de tweede prijs onder zijn arm naar huis gaat, is natuurlijk ontzettend lucky. Eigenlijk denk ik dat de teamleiding van de Scuderia na de GP in de foetushouding in bed is gaan liggen en daar voorlopig ook niet meer is uitgekomen. Die hebben (weer) een heel slecht weekend gehad. Ze hadden de snelheid niet en maakten weer een enorme strategische blunder.

Dit keer in de kwalificatie. Door Leclerc niet meer naar buiten te sturen in Q1 verpesten ze ook meteen zijn hele race. Natuurlijk neemt hij op zondag iets teveel risico in zijn drang naar voren, maar dat kun je hem als Monegask voor eigen publiek nauwelijks kwalijk nemen. Bij zijn move op Hulk nam hij net een te krappe lijn en spint zichzelf eruit.

Nu op naar Canada! En Max zal daar met een goed gevoel naartoe gaan, denk ik. Hij heeft in Monaco lekker op de limiet geracet en of hij nou tweede of vierde wordt, maakt hem geen bal uit. Zowel Hamilton als hij stonden na afloop de pers met een grote glimlach te woord. Die hebben genoten van dat bijna kart-achtige close racing.


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.