Ziggo Sport 14 Ziggo Sport 14

Doornbos: 'Beroofd van episch gevecht, Red Bull staat stil'

dinsdag 11 juni 2019

Doornbos: 'Beroofd van episch gevecht, Red Bull staat stil'

The Canadian Grand Prix had het venijn duidelijk in de staart zitten. We maakten ons op voor een mooi ouderwets gevecht tussen de mannen die samen 9 WK-titels hebben verdeeld, maar dat is ons ontnomen door de stewards. Die geven Vettel een straf die in mijn ogen nooit, maar dan ook nooit gegeven had mogen worden! Zo beroven ze alle fans van de ontknoping die ze verdiend hadden.



FERRARI REED WEG BIJ IEDEREEN
Het blijft een gek spelletje, Ferrari kwam naar Montréal en leek zich van tevoren al in te dekken. 'We hebben nauwelijks updates meegenomen, we weten het niet meer', etcetera. En dan gaat Ferrari de baan op, gaat dat ding retehard op het rechte stuk en rijdt hij weg bij iedereen. In de bochten was Mercedes weliswaar nog beter, maar dat zag je ook al in de kwalificatie; dat maakte Ferrari meer dan goed.

RIJDERSFOUT VAN SEB HAD NOOIT BESTRAFT MOETEN WORDEN
Hamilton zal voor de race ook gedacht hebben: 'Als Ferrari zo snel is op het rechte stuk, hoe kom ik er dan in vredesnaam voorbij?' Dat bleek ook in de eerste helft van de GP. Vettel had een wereldstart vanaf pole en heeft lang niet in zijn spiegels hoeven kijken. Uiteindelijk leek Vettel langzamer te gaan rijden en kwam Lewis toch dichterbij. Waarom is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Seb was in ieder geval volop bezig met de cijfertjes op zijn stuur en was druk aanpassingen aan het maken.

De vier rondes voor het stuurfoutje liep al Lewis snel in, 3 à 4 tienden per ronde. De druk nam toe. Uiteindelijk had Vettel een overstuurmoment bij het aanremmen en schoot hij eraf. Het was een rijdersfout, maar eentje die kan gebeuren. Stiekem kijken we daarom ook. Natuurlijk willen we die mannen op topniveau zien rijden, maar juist de kleine foutjes maken het interessant.

 

Hét moment in de analyse

VOLSTREKT LOGISCHE REACTIE VETTEL
Wat Vettel daarna doet, is echt de logische reactie. Een coureur is als hij op het gras belandt alleen maar bezig zijn auto weer de baan op te krijgen. Dat doet Vettel ook, hij moet in een split second alles doen om niet in de muur te belanden. Zijn Ferrari springt over een kerbstone en met nog gladde banden van het gras landt hij weer. Hij overcorrigeert de auto met vier wielen. Dan pas is hij steady en kijkt hij in zijn spiegel waar Hamilton zit. Wat had hij anders moeten doen?

Ik twijfelde niet eens; het had nooit een straf moeten opleveren. Maar toen kwam dat under investigation-icoontje achter zijn naam en toen voelde ik de bui alweer hangen. De stewards en de regeltjes verpesten zo de sport. De regels worden ook telkens anders geïnterpreteerd. Je ontneemt de fans zo een mooie battle tussen 2 legendes. Nu zit je te kijken naar Hamilton die alleen maar binnen 5 seconden van Vettel hoeft te blijven. Niet heel spannend en een farce bovendien dat degene die als eerste over de streep komt, niet wint.

HAMILTON KLAAGDE HEEL SNEL
Ik vond ook wel dat Hamilton wel heel snel over de boardradio kwam om over de actie van Vettel te klagen naar zijn team. Dat is toch een beetje als een voetballer die bij de scheidsrechter zeurt om een gele kaart. Al die woede bij Seb leverde als gezegd wél het mooiste moment van de race op. Een terecht kokende Vettel die nog even op legendarische wijze zijn punt maakt:  

En oh ja. Tenslotte was het gek dat ze bij Ferrari Leclerc niet even ingelicht hebben. Die finishte nu op 6 seconden omdat teambaas Binotto ‘vergeten’ te zeggen was dat Vettel die straf had gekregen. Het lijkt er een beetje op dat Ferrari Vettel geen derde wilde laten worden.

RED BULL LIJKT TERREIN TE VERLIEZEN OP DE REST
Het feit dat we het nu pas over Max hebben, zegt wel iets over zijn redelijk anonieme race. Op P5 en op meer dan een minuut van de winnaar is niet waar je als Red Bull-coureur wil rijden. Het begon al met de onbegrijpelijke strategische fout van het team in de kwalificatie. Natuurlijk heeft hij de pech dat Magnussen de laatste ronde van Max killt door zijn Haas in de muur te prakken. Maar waarom lopen ze dat risico? Zet hem gewoon op de zachtste band, rijd eerst een bankerlap en probeer er dan nog een snellere op mediums uit te persen.

Maar dat deden ze dus niet. Max moest daarom als 9de starten in plaats van misschien wel vanaf P3. Een gemiste kans. De inhaalmanoeuvres op Norris en op de beide Renaults waren slechts kleine hoogtepunten. Ik vond het ook shocking dat hij na afloop tegen Jack zei dat hij daar nog wel blij mee was. Dat is niet hoe we Max kennen.

Red Bull staat stil. Sterker nog, het lijkt alsof ze ten opzichte van de rest terrein verliezen. Bijvoorbeeld bij Renault lijken de updates veel meer effect te sorteren. Dat is Red Bull niet gewend. In de afgelopen jaren was juist de kracht van de Oostenrijkers het doorontwikkelen van de wagen.

ZORGEN OVER HONDA
Ik maak me ook een beetje zorgen over Honda. Natuurlijk is de motor betrouwbaar, maar er is nog steeds een groot gat naar Mercedes en Ferrari. Nu zijn ze echt geen gevaar en zitten ze op Renault-niveau. Dat is niet genoeg als het doel is races te winnen. Het is natuurlijk nog vroeg in seizoen, maar dit mag niet te lang duren. Als de conclusie wordt: in 2020 proberen we het nog een keer, vraag ik me af of Verstappen volgend jaar nog in die auto zit.

Maar nu eerst de Grand Prix van Frankrijk. Rob Kamphues heeft er vast wat rubber neergelegd vorige week. Ik ken het niet anders als een testfaciliteit. Het is er plat met snelle bochten die je bijna allemaal volgas kunt nemen. Het is minder uitdagend dan andere banen. Ik denk dat we moeten hopen op weersveranderingen. Er mag goed wat regen vallen wat mij betreft. En natuurlijk hoop ik dat er op Paul Ricard een betere Red Bull staat, want Max kan in ieder geval harder dan dit!


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.